خشکشویی آنلاین

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • تحویل رایگان و سریع

در زندگی پر سرعت امروزی، دیگر شستشوی همه لباس ها در منزل میسر نبوده و برخی از پوشاک که نظافت آنها نیازمند به صرف زمان و دقت بالا است، معمولا در خانه شسته نمی شوند. جدای از این مسئله اما بافت برخی از لباس ها به حدی حساس است که در صورتی که به شیوه معمولی شسته شوند، آسیب می بینند و موجب وارد آمدن خسارت مادی به صاحب لباس می شوند. از این رو است که شرکت های خشکشویی لباس روز به روز خدمات خود را گسترش می دهند و نحوه کار خشکشویی خود را به شیوه ای بهبود می دهند که بتوانید بدون دغدغه، پاکیزگی تمام لباس های خود را به آنها بسپارید.

فقط کافی است تصور کنید که روی لباس شما یک لکه بزرگ چربی پدید آمده باشد. برای پاک کردن لکه چربی از روی لباس خود احتمالا دست به هر کاری می زنید و حتی شاید نحوه کار خشکشویی ها را مطالعه می کنید، اما باز هم نتیجه نمی گیرید. زیرا خشکشویی ها در شستشوی لباس ها و برق انداختن آنها معمولا ترفندهایی را به کار می گیرند که یا عموم مردم از آنها خبر ندارند و یا آنکه اساسا اجرای آنها با توجه به تجهیزات موجود در منزل امکان پذیر نیست. اگر علاقه مندید تا با نحوه کار خشکشویی ها و ترفندهای اجرایی آنها آشنا شده و تا حد امکان آنها را در خانه اجرایی کنید، با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

خشکشویی لباس در خانه

نحوه کار خشکشویی چیست و از چه مراحلی تشکیل شده است؟

همانطور که از اسم آن پیدا است، خشکشویی به معنای آن است که از آب برای شستشوی لباس ها استفاده نمی شود. این شیوه از شستشو باعث می شود که به هیچ عنوان به الیاف پارچه آسیبی وارد نشود. به طور مثال لباس هایی با بافت حساس (مثل کت و شلوار)، لباس های شب و یا برخی لباس های ابریشمی در صورتی که به شیوه معمولی با آب شسته شوند، احتمالا آسیب می بینند.

در خشکشویی اما پارچه ها و لباس هایی که آلوده شده و به چربی و مواد روغنی آغشته شده اند، و یا لباس ها و منسوجاتی که شستشو با آب به بافت آنها آسیب وارد می کند و آنها را از شکل اولیه خارج می سازد، با موادی مثل پرکلرواتیلن شسته می شوند که سنگین تر از آب بوده و در عین حال قدرت تمیزکنندگی بسیار بالاتری دارند.

به طور کلی اما مراحل یک خشکشویی استاندارد از زمان دریافت لباس کثیف تا هنگام تحویل همان لباس، به ترتیب زیر می باشد:

مرحله اول؛ تشخیص جنس پارچه و نوع لکه

یک خشکشوی حرفه ای پس از دریافت لباس باید خوب آن را بررسی کند تا بتواند روش صحیح شستشو و مواد مناسب برای این فرایند را انتخاب نماید. به همین منظور باید با توجه به اطلاعات موجود روی لباس (که معمولا بیانگر رنگ، الیاف پارچه و مواردی از این دست است) و تجربه خود، تشخیص دهد که چه ماده شیمایی ای برای شستشوی آن لباس مناسب بوده و در عین برطرف کردن لکه ها، به بافت آن آسیبی وارد نمی کند. در نظر داشته باشید که در خشکشویی، لباس هایی با جنس و رنگ مشابه معمولا با یکدیگر شسته می شوند تا امکان وارد آمدن آسیب به حداقل برسد.

مرحله دوم؛ آغشته کردن لباس به حلال مناسب

پس از آنکه ماده شیمیایی مناسب برای خشکشویی انتخاب شد، نوبت به استفاده از آن می رسد. در خشکشویی ها البته بیشتر اوقات از حلال پرکلرواتیلن استفاده می شود که همانطور که بالاتر اشاره کردیم، قدرت پاک کنندگی بسیار بالایی دارد. این ماده و حلال های مشابه با آن، باعث می شود لکه ها شناور شوند و از سطح لباس محو گردند.

خشکشویی لباس

مرحله سوم؛ تمیز کردن لباس به کمک دی اکسید کربن مایع

در این مرحله دی اکسید کربن تحت فشار بسیار بالا قرار گرفته، سپس مایع شده و برای خشکشویی کاملا ایده آل می شود. در نهایت، در ماشین های خشکشویی لباس در قسمت میانی دستگاه قرار داده شده و محفظه ماشین خشکشویی با سرعت بسیار بالا می چرخد و لباس ها با دی اکسید کربن احاطه می شوند. بدین ترتیب دی اکسید کربن مایع به مانند آب از میان منافذ لباس ها عبور می کند و موجب نظافت آن و همچنین رفع لکه های به جا مانده بر روی لباس می شود.

مرحله چهارم؛ خشک کردن و مرتب کردن لباس ها

در این مرحله بعد از شسته شدن لباس ها، فشار داخل محفظه دستگاه خشکشویی به تدریج کاهش پیدا کرده و دی اکسید کربن مجددا تبدیل به گاز می شود و لباس ها به صورت خشک از ماشین بیرون می آیند. این لباس البته به هیچ وجه نم ندارند، اما به دلیل چرخش های بسیار چروک شده و نیاز دارند تا صاف و اتوکشیده شوند. این مرحله نیز معمولا به وسیله اتو دستی و یا اتو صنعتی در خشکشویی انجام می شود و لباس ها آماده تحویل به مشتری می گردند.

نحوه کار خشکشویی چه تفاوتی با آبشویی دارد؟ کدام یک بهتر است؟

خشکشویی به معنای نظافت بدون استفاده از آب و آبشویی به معنای نظافت لباس با بهره گرفتن از آب است. بسیاری از افراد به همین علت تصور می کنند که آبشویی حتما نسبت به خشکشویی ارجیحت دارد. زیرا آب خود یکی از بهترین تمیزکننده ها است و در صورتی که با مقداری ماده شیمیایی ضدعفونی کننده نیز ترکیب شود، لباس به بهترین شکل ممکن تمیز می شود و نتیجه بهتری نسبت به خشکشویی حاصل می شود.

این در حالی است که استفاده از آب برای برخی از لباس ها (مثل لباس عروس و کت و شلوار) اثر عکس دارد. یعنی نه تنها باعث تمیز آنها نمی شود، بلکه به بافت آنها آسیب وارد کرده و باعث می شود که لباس کلا تغییر شکل دهد. به همین خاطر است که سایز برخی لباس ها بعد از درآمدن از ماشین لباسشویی، کوچکتر می شود! مشکل رنگ دادن لباس نیز مورد دیگری است که ضمن شستشوی لباس با آب مکرر رخ می دهد. این مشکلات اما با توجه به نحوه کار خشکشویی و موادی که در آن استفاده می شود، به حداقل رسیده و از این جهت است که در اغلب موارد خشکشویی نسبت به آبشویی ترجیح داده می شود.

خشکشویی شرکتی

خشکشویی لباس چه مزایا و معایبی دارد؟

مانند هر سرویس دیگری، خشکشویی لباس ها نیز مزایا و معایب خاص خود را دارد؛ برخی از مزایای اصلی خشکشویی عبارتند از:

  • به خوبی لکه های روغنی و چرب را از بین می برد.
  • موجب صرفه جویی در زمان و انرژی مشتری می شود.
  • شکل لباس را حفظ کرده و لباس در حین آن رنگ پس نمی دهد.
  • به الیاف و جنس پارچه آسیب نمی رساند.
  • طول عمر لباس را افزایش می دهد و کیفیت آن را حفظ می کند.
  • موجب صرفه جویی در مصرف آب می شود.

نظرات کاربران خشکشویی آنلاین

درخواست خشکشویی

البته خشکشویی عیب هایی هم دارد؛ از جمله:

  • برخی از مواد شیمیایی استفاده شده در خشکشویی ها حساسیت زا هستند.
  • قیمت خشکشویی معمولا بالاتر از شستشوی معمولی است.

مراحل ثبت سفارش خشکشویی و لباسشویی

حالا که با نحوه کار خشکشویی آشنا شده اید زمان آن رسیده که در مورد مراحل ثبت سفارش آنلاین خشکشویی و لباسشویی صحبت کنیم:

۱. ثبت سفارش خشکشوئی و لباسشوئی

اولین مرحله، ثبت سفارش خشکشوئی است. بسیاری از خشکشوئی‌ها لباس‌ها را درب منزل از شما تحویل می‌گیرند و بعد از شستشو به شما تحویل می‌دهند. کافی است با خشکشوئی تماس بگیرید و یا از طریق اپلیکیشن‌های آنلاین و مورد تائید اتحادیه خشکشوئی، سفارشتان را ثبت کنید.

هنگام ثبت سفارش، تعداد و نوع البسه را مشخص می‌کنید تا در زمان معین پیک خشکشوئی در محل حاضر شود و لباس‌ها را از شما تحویل بگیرد.

۲. تحویل لباس به پیک خشکشوئی

بعد از ثبت سفارش، پیک خشکشوئی در محل مورد نظر شما حاضر می‌شود تا لباس‌ها را از شما تحویل بگیرد. هنگام تحویل لباس‌ها به پیک خشکشوئی به دو نکته باید توجه کنید:

  • حتما از پیک خشکشوئی بابت دریافت لباس‌ها رسید دریافت کنید. رسید را بعد از شستشو باید مجددا به پیک خشکشوئی تحویل دهید.
  • نیروی خشکشوئی حتما باید از لباس‌ها بازدید کند تا اگر لباس‌ها دچار آسیب، پارگی یا لکه هستند حتما ثبت شود.

۳. تعیین هزینه لباسشوئی در خشکشوئی

عوامل مختلفی وجود دارد که بر هزینه نهایی لباسشوئی تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال نوع، جنس، رنگ، تعداد، لکه‌ها، پارگی و حتی مواردی مانند آن‌که لباس قبلا شسته شده یا خیر همه و همه در برآورد هزینه تاثیرگذار هستند. همچنین روش شستشو نیز اهمیت دارد. هزینه خشکشوئی با آبشوئی متفاوت است.

در ادامه لباس‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند، برچسب و اتیکت می‌خورند و در صف شستشو یا اتو قرار می‌گیرند.

۴. جداسازی لباس‌هایی که فقط به اتو نیاز دارند

اگر هنگام ثبت سفارش مشخص کرده‌اید که لباس شما فقط اتو شود، به کمک دستگاه اتو پرس لباس شما در خشکشوئی اتو خواهد شد. البته بهترین روش اتو آن است که از مانکن‌های مخصوص استفاده کرد. به این ترتیب که لباس را به تن مانکن می‌کنند و با بخاری که در داخل مانکن تولید می‌شود لباس به بهترین شکل ممکن اتو خواهد شد. البته مانکن اتو جزء تجهیزات بسیار گران‌قیمت خشکشوئی است که تنها در خشکشوئی‌های طراز اول و با کیفیت استفاده می‌شود.

در اکثر خشکشوئی‌ها از اتو پرس برای اتو کردن لباس‌ها استفاده می‌شود. اتوی لباس باید بر اساس علائم خشکشوئی، نوع و جنس لباس و با حرارت مناسب انجام شود. به همین دلیل در خشکشوئی‌ها اتوی لباس‌ها باید به «پرس‌کار» حرفه‌ای سپرده شود.

۵. لکه‌گیری و ترمیم لباس پیش از خشکشوئی

همان‌طور که گفتیم بازدید از لباس پیش از شستشوی البسه اهمیت زیادی دارد. یکی از دلایل بازدید این است که لکه‌گیری از لباس‌ها حتما باید پیش از شستشوی لباس انجام شود. در غیر این‌صورت لکه با شستشو ممکن است ثابت شود و دیگر از بین نرود.

معمولا فوت و فن‌های لکه‌گیری در هر خشکشوئی متفاوت از خشکشوئی دیگر است و به نوعی محرمانه تلقی می‌شود. اما یکی از موادی که برای لکه‌گیری استفاده می‌شود، اصطلاحا «هیدرو» نام دارد. به کمک هیدرو می‌توان لباس‌هایی که دچار رنگ‌پریدگی شده‌اند را ترمیم کرد و دوباره رنگ لباس یکسان خواهد شد.

۶. خشکشوئی آغاز می‌شود!

خشکشوئی یکی از روش‌های لباسشوئی است که بدون استفاده از آب و بدون آن‌ که لباس‌ها خیس شوند، انجام می‌شود. ماده اصلی خشکشوئی «پر کلرین پلی اتیلن» نام دارد که اصطلاحا به «پر کلرین» معروف است. البته ممکن است بنا به نوع لباس و صلاحدید خشکشوئی از ترکیب مشخص آب و پرکلرین استفاده شود. اما با این وجود بعد از شستشو لباس‌ها خیس و چروک نخواهند بود.

به‌خاطر داشته باشید بعضی از انواع البسه مثل لباس‌هایی که درصد الیاف پلاستیکی آن بیشتر از نخ موجود در لباس است نباید از خشکشوئی استفاده کرد. چرا که لباس آسیب می‌بیند. در چنین شرایطی باید از آبشوئی استفاده کرد.

۷. آماده‌سازی لباس برای تحویل به مشتری

چه سفارش اینترنتی ثبت کرده‌اید و چه خودتان می‌خواهید لباس‌ها را از خشکشوئی تحویل بگیرید حتما در نظر داشته باشید که هر لباس باید در یک کاور جدا و یک چوب لباسی جدا قرار گرفته باشد. تا بتوانید با شمردن تعداد چوب لباسی‌ها، تعداد لباس‌ها را هم بررسی کنید. همچنین حتما باید رسید خشکشوئی را برای تحویل گرفتن لباس‌ها به متصدی خشکشوئی و یا پیک خشکشوئی بدهید. این رسیدها برای خشکشوئی‌های زیر نظر اتحادیه اهمیت دارد و به همین دلیل باید حتما به خشکشوئی تحویلشان دهید.

چند نکته در رابطه با نحوه کار خشکشویی

  • بر اساس خواست مشتری برای برخی لباس ها آهارزنی انجام می شود تا خوش فرم تر در بدن قرار بگیرند.
  • لکه بری تخصصی از روی لباس (مثل از بین بردن لکه جوهر یا از پاک کردن ماژیک از لباس) و رنگ کردن لباس رنگ پس داده نیز در برخی خشکشویی ها صورت می پذیرند.
  • خشکشویی لباس ها در رابطه با لباس های گران قیمت به صرفه تر است، زیرا موجب حفظ کیفیت لباس شده و از وارد آمدن آسیب به بافت آن جلوگیری می کند.
  • توصیه می شود که شستشوی لوازم سایز بزرگ خود، مثل تشک و پتو را حتما به خشکشویی ها بسپارید.

دستگاه خشکشویی لباس

حرف آخر اسپارد

حتما تا به حال متوجه شده اید که نحوه کار خشکشویی لباس به وسیله مجموعه هایی که به صورت تخصصی در این حوزه مشغول به فعالیت هستند، تا چه اندازه حرفه ای تر و بهتر از شستشوی عادی لباس در منزل است. به همین جهت توصیه می شود که ترجیحا کار شستشوی لباس های ارزشمند خود را به خشکشویی ها بسپارید تا نتیجه مطلوب حاصل شود. در پایان نیز خوشحال می شویم اگر شما نظری در رابطه با خشکشویی لباس دارید و یا تجربه مرتبطی در این حوزه داشته اید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

خشکشویی آنلاین

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • تحویل رایگان و سریع
درخواست خشکشویی