نظافت منزل

  • نظافت در تهران و کرج
  • اعزام فوری نیروی ماهر

با انواع واکسن سگ های دوست داشتنی خود آشنا هستید؟ چرا واکسیناسیون سگ ها را باید جدی گرفت؟ پشت گوش انداختن واکسیناسیون سگ ها چه عوارضی دارد؟ چند نوع واکسن برای سگ ها ضروری است؟ در این مقاله هر آنچه باید در خصوص واکسیناسیون سگ ها بدانید، بررسی خواهد شد. پس در ادامه با اسپارد مگ همراه باشید.

مهم ترین نکته در مراقبت و نگهداری از سگ ها

اهمیت واکسن سگ

سگ ها موجودات شیرین و دوست داشتنی هستند که سالیان سال دوست و رفیق انسان بوده‌اند. وفاداری و مهربانی این موجودات عده زیادی را علاقمند به نگهداری آن ها در منزل کرده است. در نگهداری سگ ها به موارد بسیار زیادی باید توجه کنید. از جمله آن ها می توان به ویزیت ماهانه دامپزشکی، ویزیت دندانپزشکی در صورت نیاز، کوتاه کردن ناخن و موهای سگ، توجه داشتن به تغذیه سگ ها و … اشاره کرد. مهم ترین نکته ای که باید در نظر داشته باشید، تزریق واکسن سگ ها است. باید بر اساس زمان بندی ویژه انواع واکسن های ضروری و اختیاری برای سگ ها تزریق شود. می توانید با یک جلسه ویزیت دامپزشکی برنامه واکسیناسیون را از دامپزشکان دریافت کنید.

انواع واکسن برای سگ ها

در قسمت پیشین دانستیم که در خاطر داشتن برنامه و زمان بندی واکسیناسیون سگ ها مهم ترین نکته در نگهداری از آن ها است. دراین قسمت انواع واکسن سگ را بررسی خواهیم کرد. همانند ما انسان ها، این موجودات دوست داشتنی نیز دو نوع واکسن دارند که عبارت اند از:

لیست واکسن های ضروری و اصلی برای سگ ها

بر اساس مطالعه و تحقیقات دامپزشکان تعدادی از بیماری ها برای سگ ها و سیستم ایمنی آن ها خطرناک تر هستند. بر اساس این نکته، تعدادی از واکسن ها در لیست واکسن های ضروری برای سلامت سگ ها قرار گرفته اند. با انجام واکسیناسیون نه تنها از سگ ها، بلکه از خودتان نیز محافظت خواهید کرد. به عنوان یک سرپرست مسئولیت پذیر پیش از اقدام به تزریق بهتر است با این واکسن ها و کارکرد آن ها آشنا شوید:

چه واکسنی برای سگ ها ضروری است؟

واکسن هاری (Rabies) برای سگ ها

حتما پس از شنیدن عبارت واکسیناسیون سگ ها، اولین چیزی که به ذهنتان رسیده واکسن هاری است. این واکسن تنها یکی از واکسن های ضروری برای سگ ها است. بیماری هاری یکی از خطرناک ترین و کشنده ترین بیماری ها برای سگ ها می باشد؛ بنابراین تزریق آن را باید در اولویت قرار داد. این بیماری سیستم مغز و نخاع را مورد حمله قرار می دهد. واکسن هاری از ابتلای سگ ها به بیماری مربوطه جلوگیری می کند.

نظرات کاربران نظافت منزل

درخواست نیروی نظافت

در بیشتر مواقع انسان ها از طریق سگ های خود به این بیماری مبتلا می شوند، پس برای سلامتی خودتان و سگتان واکسن هاری را فراموش نکنید. این واکسن پس از اولین تزریق، بهتر است به صورت هر شش ماه و یا سالانه نیز تکرار شود.

واکسن هپاتیت (Hepatitis)

بیماری هپاتیت از مواردی است که علاوه بر انسان ها، در بیمار شدن سگ ها نیز تاثیر گذار است. این بیماری در دسته بیماری های عفونی قرار می گیرد و بافت کبد سگ ها را درگیر می کند. با پیشرفت این بیماری در بدن سگ، علاوه بر کبد سایر قسمت های بدن آن نیز ممکن است درگیر این بیماری شوند. واکسن هپاتیت به علت بیماری زایی بسیاری که روی توله سگ ها دارد، معمولا در روزهای اول تولد و همراه با واکسن دیستمپر به آن ها تزریق می شود. لازم است به برای تزریق سالانه این واکسن نیز اقدام کنید.

واکسن پاروویروس (Canine Parvovirus)

بیماری پاروویروس از جمله بیماری های عفونی و بسیار واگیردار است. بر اساس ارقام و آمار، تنها ۱۰ درصد از سگ های واکسینه نشده در مقابل این بیماری مقاومت می کنند. بیماری پاروویروس باعث ایجاد اسهال خونی و استفراغ نیز می شود. پس در صورت عدم تزریق واکسن پاروویروس، در اسرع وقت سگ خود را نزد دامپزشک ببرید.

واکسن پارا آنفولانزا(Canine Influenza)

پارا آنفولانزا از جمله بیماری هایی است که سیستم خونرسانی و رگ های سگ را دچار مشکل می کند. یکی از علائم خطرناک این بیماری در سگ ها، سرفه های شدید خونی است. اصلا جای نگرانی نیست! با تزریق واکسن پارا آنفولانزا می توانید از این بیماری واگیردار خطرناک جلوگیری کنید. این واکسن معمولا در سنین ۸-۶ هفتگی، ۱۲-۱۰ هفتگی و ۱۶-۱۴ هفتگی انجام می شود. واکسن پارا آنفولانزا باید هر دو سال یکبار نیز تمدید شود تا اثر بخشی خوبی بر سیستم ایمنی سگ ها داشته باشد.

واکسن دیستمپر(Canine Distemper)

بیماری دیستمپر دارای تظاهرات بالینی بسیار متفاوتی است. در واقع این بیماری می تواند دستگاه های مختلفی از بدن سگ را تحت تاثیر قرار دهد. از جمله آن ها می توان به دستگاه گوارش، سیستم تنفسی، پوست، سیستم اعصاب و … اشاره کرد. توله سگ های تازه متولد شده‌ ای که مادرانشان واکسینه شده است، به صورت طبیعی در مقابل بیماری دیستمپر ایمن هستند. باید توجه داشته باشید که این ایمنی موقتی است و میزان آنتی بادی موجود در بدن توله سگ تا سه ماهگی بسیار کاهش یافته و سرانجام از بین می رود.

واکسن دیستمپر معمولا بین ۱۴-۱۰ هفتگی تزریق می شود. در اکثر موارد پس از ۳ ماهگی نیز باید یک واکسن دیستمپز دیگر نیز تزریق کرد.

لیست واکسن های غیر ضروری برای سگ ها

به جز واکسن های ضروری که برای همه سگ ها لازم هستند، تعدادی واکسن فرعی نیز وجود دارد. این واکسن ها در برنامه واکسیناسیون اصلی همه سگ ها وجود ندارند. برای تزریق آن ها بهتر است با توجه به نظر دامپزشک در مورد شرایط جسمانی سگ خود عمل کنید. این واکسن ها عبارت اند از:

واکسن هایغیر ضروری برای سگ ها

واکسن لپتوسپیروز (Leptospirosis)

بیماری لپتوسیتوز توسط نوعی باکتری ایجاد می شود و بیماری زایی آن بیشتر محدود به کبد و کلیه سگ ها است. این بیماری معمولا در نقاط جغرافیایی خاصی بیشتر از سایر مناطق مشاهده می شود. برای تصمیم گیری در مورد تزریق این واکسن برای سگ ها، بهتر است با دامپزشکان مشورت کنید.

واکسن کنل کاف  (Kennel Cough)

بیماری کنل کاف از جمله بیماری های مسری در سگ ها است و بیشتر سیستم تنفسی را دچار مشکل می کند. این بیماری عفونی بر حسب صلاحدید دامپزشک با تزریق واکسن قابل پیشگیری می باشد.

واکسن بیماری لایم (Lyme)

تعدادی از باکتری ها می توانند باعث بروز این بیماری بشوند. بیشتر سگ ها در صورت ابتلا به این بیماری علائم خاصی نشان نمی دهند. اگر سگ شما اشتهای خود را از دست داده، تب و تورم مفصلی دارد، بهتر است از دامپزشکان مشورت بگیرید. واکسن این بیماری نیز بیشتر تحت تاثیر شرایط اقلیمی محل زندگی سگ ها است.

واکسن بوردتلا (Bordetella )

واکسن برودتلا معمولا برای سگ هایی که با گروه دیگری از این حیوانات در تماس هستند، تجویز می شود. بر اساس نظر دامپزشک ممکن است پس از اولین تزریق، در صورت نیاز باید این واکسن را به صورت سالانه نیز تکرار کنید.

چرا تزریق واکسن سگ ها اهمیت بسیار زیادی دارد؟

حتما در دوران کرونا با کارکرد انواع واکسن ها در بدن انسان آشنا شده اید. سیستم ایمنی و عملکرد واکسن در بدن سگ ها نیز مشابه ما انسان ها است. به طور معمول انواع واکسن سگ از ویروس یا باکتری ضعیف شده یک بیماری تولید می شوند. با وارد کردن این آنتی ژن های بیماری زا، بدن سگ بیماری خفیفی را تجربه می کند. در اثر این تجربه مقدار قابل توجهی آنتی ژن در بدن سگ تولید شده و در مقابل ورود بیماری واقعی ایمنی ایجاد می کند. در واقع اهمیت واکسن سگ در مقابل بیماری های واقعی مشخص می شود.

اهمیت واکسن سگ ها

سیستم ایمنی سگ ها در مقابل بسیاری از بیماری ها از سگ محافظت می کند اما ممکن است در مقابل بعضی از بیماری ها توان خود را از دست بدهد. مسلما شما به عنوان یک سرپرست مسئولیت پذیر دوست ندارید هیچ گونه آسیب و خطری سگ شما را تهدید کند؛ بنابراین باید تزریق واکسن سگ را جدی بگیرید. بهترین کار این است که پس از بر عهده گرفتن سرپرستی سگ ها، به دامپزشک مراجعه کرده و در مورد واکسیناسیون دوستان وفادار خود مشورت بگیرید.

بیشتر بخوانید: راهکارهای پاک کردن موی سگ و گربه از لباس و مبلمان

آیا تزریق واکسن در دوران بارداری سگ ها خطرناک است؟

در حین بارداری سگ هیچ کاری را نباید به صورت سرخود انجام داد. از جمله مهم ترین این کار ها تزریق واکسن سگ است. به طور معمول بهتر است تزریق واکسن در دوران بارداری انجام نشود اما بر اساس تجویز دامپزشک ممکن است گاها تزریق واکسن ضروری باشد. دوران بارداری سگ ها به دو قسمت اصلی شامل نیمه اول و نیمه دوم تقسیم می شود. در دوران اول بارداری که دستگاه های بدن جنین به طور کامل تشکیل نشده است، به هیچ عنوان نباید واکسن های تهیه شده از ویروس زنده را تزریق کرد.

در نیمه دوم بارداری که جنین مراحل انتهایی رشد خود را طی می کند، بر اساس نظر دامپزشک می توان واکسن مورد نظر را تزریق کرد. در این دوران می توان واکسن هایی که از ویروس کشته شده تهیه می شوند نیز تزریق کرد. از جمله آن ها می توان به واکسن هاری اشاره کرد. در نتیجه معمولا هیچ واکسنی در دوران بارداری تزریق نمی شود، مگر در موارد خاص.

عوارض انواع واکسن در سگ ها

عوارض تزریق واکسن در سگ ها

تزریق واکسن در سگ ها نیز مثل ما انسان ها ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد. این عوارض ممکن است چند ساعت تا چند روز پس از تزریق واکسن ایجاد شوند. از عوارض معمول واکسن در سگ ها، بی حالی است. سگ بازیگوشتان پس از تزریق واکسن در گوشه ای مشغول استراحت است؟ نگران نباشید، این از عوارض طبیعی پس از تزریق است. بی حالی ممکن است با موارد دیگری نیز همراه باشد که عبارت اند از:

  • تب
  • کندی در عملکرد
  • بی‌اشتهایی
  • اسهال خفیف
  • ورم در ناحیه تزریق واکسن

سخن پایانی!

در این مقاله به بررسی واکسن انواع سگ و کارکرد آن در بدن این دوستان بازیگوش پرداختیم. ضروری ترین واکسن برای سگ ها ۵ موردی است که پیش تر در مقاله اشاره شد. در صورت صلاحدید پزشک می توانید از واکسن های فرعی نیز برای حفظ سلامت سگ ها استفاده کنید. در صورت بروز عوارض پس از واکسن شدید بهتر است به پزشک مراجعه نمایید. این عوارض ممکن است مواردی مانند اسهال را نیز شامل شود. در صورت آلوده شدن فرش و یا مبل های خود در دوارن بیماری سگتان، می توانید از خدمات آنلاین قالیشویی نیز کمک بگیرید. امیدواریم مطالب اصپارد مگ شما را در مورد واکسیناسیون سگ ها راهنمایی کرده باشد.

نظافت منزل

  • نظافت در تهران و کرج
  • اعزام فوری نیروی ماهر
درخواست نیروی نظافت