سرویس کولر آبی

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • متخصص آموزش دیده

در کشور گرم و خشکی مثل ایران، هیچ چیز مثل یک سیستم سرمایشی با کیفیت و با دوام ضروری نیست. و در میان انواع سیستم های سرمایشی ای که در بازار وجود دارند و روز به روز هم به تعداد آنها افزوده می شود، شاید هیچ دستگاهی به اندازه کولر آبی پر فروش نباشد. وسیله ای که مدتی طولانی است کارایی خود را در اقلیم کویری کشورمان به اثبات رسانده و خیلی وقت است که به انتخاب اول بسیاری از خانواده های ایرانی تبدیل شده است.

این کولرهای آبی اما خود با گذشت زمان تغییر و تحولات گسترده ای پیدا کرده و انواع مختلفی از آنها روانه بازار شده است. از همین رو است که اگر سری به نمایندگی ها و مغازه های فروش سیستم های سرمایشی بزنید، احتمالا از تنوع مدل ها و برندهای کولر آبی تعجب خواهد کرد.

دلیل این امر در لزوم انطباق هر کولر با شرایطی خاص نهفته است. مثلا کارخانه های تولیدی نمی توانند کولر آبی با مصرف صنعتی را درست مثل یک کولر آبی خانگی بسازند. به همین جهت اگر به فکر خرید کولر آبی مناسب برای منزل یا محل کار خود هستید، بهتر است قبل از هر چیز با انواع کولرهای آبی آشنا شده تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

آشنایی با مدل های کولر آبی

کولر آبی به چه دسته هایی تقسیم بندی می شود؟

کولرهای آبی را می توان از منظرهای مختلف مورد مطالعه قرار داده و دسته بندی نمود. چند نوع دسته اساسی کولرهای آبی در زیر آمده اند:

  • دسته بندی بر اساس نوع کولر
  • دسته بندی بر اساس نحوه نصب
  • دسته بندی بر اساس محل نصب
  • دسته بندی بر اساس ابعاد و ظرفیت
  • دسته بندی بر اساس کاربرد کولر
  • دسته بندی بر اساس نوع واسط تبخیری 
  • دسته بندی بر اساس نوع فن
  • دسته بندی بر اساس نوع پوشش
  • دسته بندی بر اساس سیستم تنظیمات دمایی

همانطور که مشاهده می کنید، تقسیم بندی کولرهای آبی بسیار متنوع بوده و آنها را از جهات مختلف می توان در دسته های گوناگون قرار داد. برای آشنایی بیشتر شما با مهمترین انواع کولر آبی و کمک به خریدی مطمئن و مناسب، در ادامه این راهنما برخی از بهترین کولرهای آبی را معرفی می کنیم.

کولر آبی بر اساس پوشش چه انواعی دارد؟

پوشش کولر از مهمترین اجزای این دستگاه است که مستقیما در قدرت خنک کنندگی آن تاثیر دارد. کولرهای آبی از نظر پوشش یا همان پد خنک کننده به دو دسته عمده تقسیم می شوند:

نظرات کاربران سرویس کولر آبی

درخواست سرویس کولر آبی

کولر آبی خوب

۱- کولر آبی پوشالی

احتمالا همه ما تجربه استفاده از کولرهای آبی پوشالی را داشته ایم. این کولرها دارای پوشالی های آبی هستند، سیستم بسیار ساده ای دارند. بدین ترتیب که پوشال ابتدا خیس شده و در اثر عبور جریان هوا از آن و آزاد شدن مولکول های آب، هوای سرد ایجاد می شود. این پوشال های خیس می توانند باد خنکی ایجاد کنند که ۲۰ درجه از هوای بیرون سردتر باشد. کولرهای پوشالی در به خصوص در مناطق خشک و بسیار گرم کارایی بالایی دارند و به دلیل سادگی در تعمیر و سهولت در نحوه تعویض پوشال، بسیار پر استفاده اند.

۲- کولر آبی سلولزی

کولرهای آبی با پد سلولزی برای مناطقی با رطوبت بالا مناسب بوده و حتی در آب و هوای گرم و معتدل نیز عملکرد خوبی دارند. پدهای سلولزی که به دلیل بسته بودن محفظه شان هیچ گونه گرد و غباری را به داخل خود راه نمی دهند (و از این نظر برای افراد حساس بسیار مناسب هستند) معمولا دوام بسیار بالایی داشته و خنک کنندگی آنها نیز نسبت به انواع پوشالی بیشتر است. تنها عیب این کولرها در قیمت بالا، کمبود لوازم یدکی و احتمالا بوی نسبتا نامطبوعی است که گاهی اوقات در فضا پخش می کنند.

کولر آبی بر اساس نحوه حمل و نقل چه انواعی دارد؟

کولرهای آبی امروزه در محل های مختلفی به کار گرفته می شوند و از این رو نحوه نصب و حمل و نقل آنها اهمیت بسیار زیادی دارد. بر این اساس کولرهای آبی به ۲ دسته تقسیم می شوند که در ادامه مطلب هرکدام از این دسته ها به خوبی معرفی شده اند:

۱- کولر آبی پرتابل یا متحرک

کولرهای آبی پرتابل، نیاز به کانال کشی ندارند و معمولا در فضای اتاق، اداره و محیط های کوچک مورد استفاده قرار می گیرند. در مدل های جدیدتر کولرهای آبی پرتابل، به جای پوشال از پد سلولزی استفاده شده است که در مقایسه با مدل های دیگر، بازدهی بالاتری داشته و رسوب و شوره نیز نمی گیرند.

مکانیسم خنک سازی کولر آبی پرتابل همانند کولر آبی بزرگ، براساس تبخیر آب است. این نوع کولرها در انواع مختلف رومیزی، پایه دار و بدون پایه عرضه شده اند و در بازار با افزایش فروش مواجه شده اند. این کولرها مصرف پایینی دارند، اما متاسفانه معمولا صدای زیادی تولید می کنند و به دلیل قدرت پایین، برای فضاهای بزرگ چندان مناسب نیستند.

کولر آبی متحرک

۲- کولر آبی ثابت

این نوع کولر آبی به صورت پیش ساخته در محل مخصوصی نصب می شود یا اینکه اگر نیاز به مونتاژ داشته باشد، ابتدا مونتاژ شده و سپس در محل قرار می گیرد. کولرهای آبی ثابت که حتما به کانال کشی نیاز دارند، خود به سه مدل زمینی، پنجره ای و سقفی تقسیم می شوند. از این میان کولر زمینی کاربرد زیادی ندارد (زیرا در آن هوای سرد به پایین می ‌رود و اگر هوای خنک نزدیک به کف تولید شود، گردش هوای خنک کمتری وجود دارد). کولرهای پنجره ای برای محیط های کوچک مناسب بوده و کولرهای سقفی برای منازل مسکونی رایج ترند. سرویس دوره ای کولر ثابت نیز به مراتب ضروری تر است.

کولر آبی بر اساس ابعاد و ظرفیت به چه انواعی تقسیم می شود؟

ظرفیت هوادهی یک کولر آبی برابر است با توان آن کولر برای خنک سازی ابعاد خاصی از محیط. این واحد که بر اساس واحد CFM یا همان فوت مکعب بر دقیقه (Cubic Feet per Minute) بیان می شود، می تواند قدرت هوادهی و خنک کنندگی کولر را نشان می دهد. این ظرفیت هوادهی به مشتری نشان می دهد که فن دستگاه چه میزان جریان هوا را  به محیط انتقال می دهد. البته توجه داشته باشید که در ایران معمولا ظرفیت هوادهی بر اساس یکای SI و به صورت متر مکعب در ساعت بیان می شود.

بر اساس همین اعداد، اغلب کولرهای آبی تا ظرفیت حدود ۱۰۰۰۰ متر مکعب در ساعت را کولرهای آبی خانگی و کولرهایی با بیش از این ظرفیت را کولرهای صنعتی آبی می نامند. کولرهای صنعتی آبی بسیار کاربردی اند و با توجه به ابعاد و ظرفیت بالایی که دارند، برای خنک کردن محیط هایی مثل سوله ها، آمفی تئاترها، کارخانجات، سالن های بسیار بزرگ و گاوداری ها مورد استفاده قرار می گیرند.

در میان این مقاله پیشنهاد می کنیم مقاله ای که در مورد گاز کولر ماشین در اسپارد مگ تهیه کرده ایم را نیز از دست ندهید.

کولر آبی بزرگ

حرف آخر اسپارد

یک انتخاب مطمئن و به صرفه دقیقا همان چیزی است که هنگام خرید کولر آبی به آن نیاز دارید. هدف ما از نگارش این مطلب، آشنایی شما با انواع کولرهای آبی و کمک به شما جهت خریدی مناسب بود. با این حال حتما هنگام خرید با فروشنده مشورت کرده و وضعیت خود را به طور کامل برای وی شرح دهید تا بتوانید سال ها از داشتن کولری با کیفیت و با قدرت لذت ببرید. در پایان نیز خوشحال می شویم تا اگر تجربه خرید کولر آبی را در همین اواخر داشته اید، حتما در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

ضمنا اگر قصد خرید کولر ندارید و می خواهید کولر فعلی خود را به بهترین شکل تعمیر کنید می توانید ابتدا استعلام هزینه سرویس کولر آبی را از اسپارد بگیرید و سپس نسبت به ثبت سفارش خدمت اقدام کنید.

سرویس کولر آبی

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • متخصص آموزش دیده
درخواست سرویس کولر آبی