سرویس مبلشویی

  • قیمت منصفانه (1401)
  • مواد شوینده استاندارد

هنگام تمیز کردن منزل و خانه تکانی عید دوست داریم همه جا برق بزند و همه وسایل مثل روز اول نو شود. یکی از کارهای چالش برانگیز در نظافت منزل تمیز کردن مبلمان است، بخصوص اگر جنس این مبلمان از چرم باشد. تمیز کردن مبل چرم روش‌های ویژه خود را دارد و نباید به شیوه سایر مبلمان تمیز شود.

اگر شما نیز می خواهید بدون کوچک‌ترین آسیب انواع مبل و صندلی چرم طبیعی و چرم مصنوعی را تمیز کنید در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا شما را با نکات ریز و اساسی برای نظافت این مبل‌ها آشنا کنیم.

نکات مهم برای تمیز کردن مبل چرم!

برای اینکه اطلاعات بهتری در خصوص نحوه تمیز کردن انواع مبل چرم مصنوعی و چرم طبیعی کسب کنید، باید به بررسی تعدادی از نکات مهم و ضروری بپردازیم. این نکات راهنمای خوبی برای شستشوی مبل‌های چرم دفتر کاری و یا منزل شما خواهند بود. بیایید به بررسی تک به تک آن‌ها بپردازیم:

عدم توجه به توضیحات سازنده مبل

در هنگام خرید انواع مبلمان، یک دفترچه راهنما شامل گارانتی و دستورالعمل‌های شستشوی مبل چرم طبیعی و مصنوعی به مشتریان داده می شود. اگر چنین دفترچه‌ای ندارید، می توانید از برگه راهنما قرار گرفته در قسمت پشت مبل‌ها کمک بگیرید.

کارخانه و کارگاه‌های تولید کننده نکات ضروی برای نظافت را در این برگه‌ها می نویسند. از آنجایی که نحوه ساخت و نوع چرم مبل‌ها با یکدیگر فرق دارد، بهتر است از برگه راهنمای سایر مبلمان برای شستشوی مبل چرم استفاده نکنید. با بررسی این نکات، بهتر می توانید در خصوص استفاده از مواد شوینده، مقدار و مقاومت مبل اطمینان یابید.

از شوینده‌های خانگی استفاده کنیم یا شوینده های رایج فروشگاهی؟

حتما شما نیز از انواع مواد شوینده طبیعی و شیمیایی برای نظافت بخش‌های مختلف منزل خود استفاده می کنید. از جمله این مواد می توان به شامپو فرش، شوینده‌های مخصوص سرامیک و کاشی، صابون و مایع ظرفشویی، شیشه شور، پولیش چوب و بسیاری دیگر از مواد شوینده.

اما آیا استفاده از این مواد برای تمیز کردن مبل چرم نیز مناسب است؟ شاید فکر کنید از شامپو فرش می توان برای شستشوی مبل‌های پارچه‌ای استفاده کرد، پس حتما برای مبل چرم نیز مناسب خواهد بود. اگر شما نیز چنین فکری دارید، باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید. به هیچ عنوان نباید شوینده سایر قسمت‌های منزل را برای تمیز کردن مبلمان چرم به کار ببرید.

استفاده از آب برای شستشوی مبل چرم طبیعی امکان پذیر است؟

اولین و ساده‌ترین مایع پرمصرف در نظافت قسمت‌های مختلف، آب است. اما این مایع حیات‌بخش برای شستشوی مبل چرم نیز مناسب است یا نه؟ البته که نه! بافت مبل چرم به گونه‌ای است که آب را به خود جذب می کند و ممکن است در اثر رطوبت به سرعت پوسیده شود.

پس برای تمیز کردن مبل چرم بهتر است از یک دستمال نم‌دار و مرطوب برای از بین بردن گرد و خاک استفاده کنید نه یک دستمل کاملا خیس که آب از آن چکه کند. اگر به هر دلیلی مبل چرم خیس شد، به سرعت نسبت به خشک کردن آن اقدام کنید.

شستشوی مبل چرم

حتما محصولات تمیز کننده را روی قسمتی از مبل امتحان کنید!

این نکته برای شستشوی انواع مبلمان صدق می کند. فرقی نمی کند مبل شما پارچه‌ای است یا چرمی، در هر صورت بهتر است ماده شوینده مورد نظر را در قسمت زیرین و یا پشتی مبل امتحان کنید. کمی صبر کنید تا نتیجه و تاثیر ماده شوینده را مشاهده کنید.

در مورد مبلمان چرمی نیز همین روش را انجام دهید. اگر ماده تمیز کننده هیچ آسیبی به بافت و رنگ چرم نرساند، می توانید با خیال راحت برای شستشو از آن استفاده کنید.

هنگام کثیف شدن مبلمان چرم بلافاصله آن را تمیز کنید!

ممکن است در طول استفاده روزمره از مبلمان چرم، مقداری از مواد غذایی و یا نوشیدنی روی این مبل‌ها ریخته شود و رد آن روی بافت مبل باقی بماند. برای جلوگیری از لک شدن چرم بهتر است پس از جمع کردن مواد غذایی، خود مبل را نیز به خوبی بشویید. اگر این لکه‌ها بلافاصله تمیز نشوند به عمق چرم نفوذ کرده و برای همیشه ماندگار خواهند شد.

استفاده از حرارت مستقیم برای خشک کردن مبل چرم

پیش تر اشاره کردیم که آب دشمن اصلی مبل چرم است. مبلمان چرم علاوه بر آب یک دشمن سرسخت دیگری نیز دارد و آن چیزی نیست جز حرارت و گرما. پس به هیچ عنوان برای خشک شدن سریع‌تر مبل چرم، آن را نزدیک به بخاری یا شومینه قرار ندهید. این کار باعث ایجاد ترک در بافت چرم خواهد شد.

بهترین راه برای خشک شدن مبلمان چرم، قرار دادن آن کنار پنجره و استفاده از جریان هوا است.

اول گردگیری، بعد تمیز کردن مبل چرم!

نظرات کاربران سرویس مبلشویی

درخواست سرویس مبلشویی

همانند مرحله اولیه از شستشوی فرش، برای نظافت مبل چرم نیز نباید مرحله گردگیری را فراموش کرد. استفاده از مواد شوینده بدون گردگیری، به درخشش بافت مبلمان آسیب خواهد رساند. بهترین روش برای گردگیری مبل چرم، استفاده از جاروبرقی است.

گردگیری مبل چرم

تمیز کردن مبل چرم در۶ قدم!

اکنون با رعایت نکات بالا می توانید طبق قدم‌های زیر برای شستشوی مبل چرم مصنوعی و یا چرم طبیعی دست به کار شوید. این قدم‌های شش‌گانه عبارت‌اند از:

۱.     گرد و خاک مبل را تمیز کنید.

برای تمیز کردن گرد و خاک مبل از سری کوچک و برس مانند جاروبرقی استفاده کنید. پیش‌تر نیز به اهمیت این مرحله اشاره کرده بودیم؛ بنابراین باید این مرحله را به دقت و بدون از قلم انداختن هیچ یک از قسمت‌های مبلمان انجام دهید.

اگر قسمت‌های پشتی و زیرین مبل چند تکه است، این قسمت‌ها را از یکدیگر جدا کرده و گرد و غبار هر یک را به تنهایی تمیز کنید. در انتهای این مرحله نباید هیچ اثری از گرد و خاک روی مبل باقی مانده باشد.

۲.     آماده کردن محلول شستشوی مبل چرم

در این مرحله می توانید از سه نوع محلول زیر استفاده کنید:

  • محلول آب و سرکه سفید
  • محلول تمیز کننده چرم و آب
  • محلول آب و صابون

توجه داشته باشید که دو ماده شوینده خانگی بالا در صورتی برای تمیز کردن مبل چرم مناسب خواهند بود که در مرحله تست شوینده هیچ آسیبی به مبل نرسانند. اگر پس از امتحان کردن این محلول‌ها در قسمت پشتی یا زیرین مبل هیچ آسیبی مشاهده نکردید می توانید قدم بعدی را شروع کنید.

۳.     تمیز کردن مبل چرم با محلول و دستمال مخصوص

یک دستمال میکروفیبر انتخاب کرده و آن را در محلول آماده شده در قدم پیشین فرو کنید. توجه داشته باشید که نباید به هیچ عنوان از دستمال خیس برای تمیز کردن مبل استفاده کنید. پس دستمال را پیش از استفاده به خوبی بچلانید.

اکنون تمیز کردن مبل را از قسمت‌های بالایی شروع کنید و با حرکت‌های دایره وار سراغ بخش‌های پایینی مبل بروید. کشیدن دستمال از قسمت پایین به بالا در یک خط مستقیم پیشنهاد نمی شود.

نظافت مبل چرم

۴.     خشک کردن سطح مبل چرم

پس از تمیز کردن با دستمال مرطوب نوبت به خشک کردن می رسد. برای این منظور از یک دستمال کاملا خشک استفاده کنید. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، استفاده از گرمای مستقیم همانند بخاری، سشوار و شومینه دشمن مبلمان چرم است.

۵.     استفاده از محصولات تمیزکننده مخصوص مبل چرم

محصولات پاک کننده ویژه‌ای برای تمیز و براق کردن مبلمان چرم وجود دارند. این مواد علاوه بر خاصیت تمیز کنندگی طول عمر چرم را نیز افزایش می دهند. پس می توان این مرحله را اصلی‌ترین مراحل نظافت مبلمان چرم دانست.

این مواد معمولا به صورت اسپری به فروش می رسند. بهتر است به جای اسپری کردن مستقیم آن‌ها روی مبل، این مواد را روی دستمال اسپری کرده و سپس نسبت به تمیز کردن مبل چرم اقدام کنید.

۶.     آثار باقی‌مانده از محصول تمیزکننده را از بین ببرید!

در صورت استفاده بیش از حد این مواد ممکن است رد آن‌ها روی چرم بماند. برای از بین رفتن آن‌ها با استفاده از دستمال خشک سطح مبل چرم را به حالت یکدست تمیز کنید.

شستشوی مبل چرم

سخن پایانی!

شستشوی مبل چرم همیشه یکی از سخت‌ترین کارهای نظافتی محسوب می شود. با توجه به اینکه این مبلمان معمولا قیمت بالایی نیز دارند، مسلما هیچ یک از ما دوست نداریم ناخواسته و با روش‌های اشتباه به مبلمان خود آسیب برسانیم. در هر صورت بهترین روش برای تمیز کردن انواع مبلمان و بخصوص مبلمان چرم استفاده از خدمات شستشوی مبل است. برای سفارش این خدمات اسپارد همراه شما است.

شما چه روش خوب دیگری برای نظافت مبلمان چرم سراغ دارید؟

سرویس مبلشویی

  • قیمت منصفانه (1401)
  • مواد شوینده استاندارد
درخواست سرویس مبلشویی