خشکشویی آنلاین

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • تحویل رایگان و سریع

ایجاد لکه جوهر بر روی لباس و یا برخی از اشیاء منزل اتفاقی است که بعید است کسی در زندگی خود تجربه نکرده باشد. کافی است یادتان برود که روان نویستان در جیب لباستان به جا مانده تا بعد از مدتی با لکه ای بزرگ روی لباس مواجه شده و شوکه شوید. و یا اینکه اگر کودک خردسال در منزل داشته باشید، اصلا عجیب نیست که لکه های جوهر روی فرش و موکت و میلمان دیده شود!

خبر خوب اما اینکه از بین بردن لکه جوهر از روی هر وسیله ای امکان پذیر است؛ فرقی ندارد لباس شما جوهری شده باشد، یا صندلی میز نهارخوری تان و یا فرشی که به زیر پا می اندازید. لکه از روی همه اینها محو می شود، به شرطی که چند ترفند ساده را در این رابطه به کار بگیرید و سعی کنید در سریع ترین زمان ممکن دست به کار شوید. زمان، فاکتوری مهم در اثربخشی راه حل ها است؛ هرچه سرعت عمل بیشتری داشته باشید و زودتر به فکر پاک کردن لکه ها بیفتید، نتیجه بهتری دریافت خواهید کرد. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا شما را با چند ترفند ساده برای محو کردن لکه جوهر آشنا کنیم.

از بین بردن لکه جوهر

قبل از پاک کردن لکه جوهر چه کارهایی انجام بدهیم؟

بهتر است قبل از آنکه وارد فرایند برطرف کردن لکه جوهر شوید، نکاتی را به عنوان مقدمه کار در نظر بگیرید و اجرایی کنید تا نتیجه موثرتری حاصل شود. مثلا اینکه حتما در پاک کردن لکه سرعت عمل داشته و باشید و سعی کنید تا لکه عمیق نشده و به بافت لباس نرفته باشد، اقدامات لازم را انجام دهید. باید این اصل را زمان پاک کردن لکه ماژیک از روی لباس نیز به خاطر داشته باشید. برخی دیگر از نکات مهم برای پاک کردن لکه جوهر عبارتند از:

۱- به هیچ عنوان لباس را نشویید

بسیاری افراد تصور می کنند که شستشوی لباس بعد از لکه شدن، بهترین کار است. اما واقعیت چیز دیگری است و حکایت از آن دارد که شستن لباس تنها باعث عمیق تر شدن لکه می شود، عملا موجب می شود که لکه در جای خود باقی بماند و با خشک شدن آن، پاک کردنش بسیار دشوار شود. پس سعی کنید اول لکه را پاک کنید و سپس لباس را بشویید (و برعکس آن عمل نکنید).

۲- جنس و رنگ پارچه را برای انتخاب متریال پاک کننده در نظر بگیرید

از بین بردن لکه جوهر از روی لباس همیشه به یک شکل نبوده و روش آن بسته به رنگ پارچه و جنس آن متفاوت خواهد بود. به طور مثال نمی توانید برای برطرف کردن لکه از روی لباس ابریشمی از موادی استفاده کنید که به تار و پود حساس آن آسیب وارد کنند.

۳- هرگز لکه جوهر را نمالید و سایش ندهید

جوهر به محض تماس با سطح زیرین خود روی آن پخش شده و به خورد آن می رود. از این جهت اگر محل لکه را بمالید، تنها موجب گسترش لکه به سایر نقاط پارچه شده اید و در واقع کار خود را سخت تر کرده اید.

نظرات کاربران خشکشویی آنلاین

درخواست خشکشویی

پاک کردن لکه جوهر

چگونه لکه جوهر را از روی لباس محو کنیم؟

بعد از آنکه از انجام موارد مقدماتی فوق اطمینان حاصل کرده و سرعت عمل را چاشنی کار خود کردید، باید به سراغ پاک کردن لکه بروید. البته اگر لباس شما ارزشمند است، بهتر است آن را به خشکشویی بسپارید (مثلا خشکشویی کت). در غیر این صورت برای از بین بردن لکه در خانه چند راهکار موثر در پیش رو دارید که در ادامه به برخی از مهمترین آنها اشاره می کنیم:

۱- استفاده از شیر

یکی از ساده ترین راه های از بین بردن لکه های جوهر، استفاده از شیر خوراکی می باشد. اسید موجود در شیر به حل کردن جوهر در خود و پاک کردن آن از روی لباس کمک می کند. در این روش کافی است روی محل لکه مقداری شیر داغ بریزید (و یا آنکه لباس را درون شیر گرم قرار دهید تا روی لکه کاملا گرفته شود) و بگذارید چندین ساعت یا یک شب تا صبح در این حالت باقی بماند. معمولا پس از مدتی جوهر در شیر حل می شود و از سطح لباس برطرف می گردد.

۲- استفاده از الکل طبی

الکل طبی به طور معمول رنگدانه‌ های جوهر را خنثی می‌ کند و باعث ناپدید شدن جوهر از روی لباس می‌ شود. در این روش کافی است لباس کثیف را روی یک پارچه تمیز یا حوله سفید پهن کنید و سپس محل لکه را به الکل آغشته کنید و روی آن ضربه بزنید تا جوهر به پارچه زیرین برود. سپس لباس را با کمک سفیدکننده (اگر سفید بود) بشویید تا لکه تا جای ممکن کم رنگ شود. البته در این روش باید با احتیاط عمل کنید و بهتر است اول در گوشه ای از لباس الکل را تست کنید و اگر به آن آسیب وارد نشد، کار را ادامه دهید.

۳- استفاده از آبلیمو

آبلیمو به علت خاصیت اسیدی ای که دارد، یکی از بهترین پاک کننده های طبیعی است و معمولا در پاک کردن انواع لکه نیز موثر است. در این روش ابتدا یک پارچه نرم را خوب به آبلیمو آغشته کنید و سپس آن پارچه را روی محل لکه بگذارید تا لکه کم رنگ شود و به تدریج محو شود. جالب است بدانید استفاده از آبلیمو برای پاک کردن سفیدی زیر بغل لباس مشکی نیز موثر است.

۴- استفاده از نمک

پاک کردن لکه جوهر به وسیله نمک تنها در صورتی امکان پذیر است که لکه هنوز خشک نشده نباشد. در این صورت کافی است روی لکه نمک بپاشید و سپس به کمک یک پارچه مرطوب نمک را بردارید و روی لکه ضربه بزنید. این کار را چند بار انجام دهید تا نتیجه حاصل شود.

برطرف کردن لکه جوهر

۵- استفاده از آب و مایع لباسشویی

این روش بدون تردید یکی از موثرترین روش ها در رابطه با برطرف کردن لکه های جوهر است. کافی است دو سمت لکه را با دو پارچه تمیز بپوشانید و محل لکه را با آب ولرم خوب خیس کنید تا لکه به تدریج به دو پارچه دیگر نفوذ کند. سپس مقداری مایع لباسشویی هم به محل لکه اضافه کنید تا این فرایند تکمیل شود. شستشوی لباس را نیز انجام دهید تا لکه کاملا از بین برود. البته اگر در این روش (و یا هر یک از روش های دیگر) لکه در مرتبه اول برطرف نشد، فرایند را چند بار دیگر تکرار کنید.

چگونه لکه جوهر را از روی مبل پاک کنیم؟

بسیاری از افراد خودکارهای خود را روی مبل می گذارند، لباس هایی که در جیب آنها روان نویس وجود دارد را روی مبلمان پهن می کنند و تکالیف و حساب و کتاب های خود را روی آن انجام می دهند. در نتیجه احتمال لکه شدن سرویس مبلمان منزل نیز کم نیست. در صورت وقوع چنین اتفاقی تقریبا باید راهکارهای مشابه با از بین بردن لکه های جوهر از روی لباس را انجام دهید؛ یعنی از هر کدام از موارد بالا که دسترسی داشتید در انجام این فرایند استفاده کنید و همان دستورالعمل ها را پیاده کنید.

البته در پاک کردن لکه جوهر از روی مبل انجام برخی دیگر از کارهای تخصصی مثل بخارشویی مبل (اگر به صورت اصولی و درست صورت بگیرد) نیز بسیار موثر است. با این حال اگر روش های فوق جواب نداده و دستگاه بخارشو نیز در خانه نداشتید، می توانید از ترکیب گلیسرین و مایع ظرفشویی و یا آب ژاول نیز بهره بگیرید.

بیشتر بخوانید: راهکارهای جلوگیری از سفید شدن زیر بغل لباس مشکی

لکه جوهر روی فرش را چطور از بین ببریم؟

فرش نیز از جمله لوازمی است که به دلیل محل قرارگیری خود (در زیر پای افرادی که در منزل رفت و آمد می کنند) احتمال آلودگی بالایی دارد. از این رو طبیعی است که بعد از مدتی لکه های مختلفی روی آن به جای بماند که بدون شک یکی از مهمترین آنها، لکه جوهر است.

از بین بردن لکه جوهر روی فرش اما کار به نسبت ساده ای بوده و با انجام دقیق یکی از ترفندهایی که بالاتر گفته شد (استفاده از مایع لباسشویی، شیر، آبلیمو، الکل طبی و یا نمک) احتمالا تمیز می شود. در این میان البته سرکه سفید یکی از مطمئن ترین تمیزکننده ها است. در این روش ابتدا کمی سرکه را روی محل لکه بریزید و سپس یک حوله یا پارچه تمیز را با ضربات مداوم به محل لکه روی فرش بزنید. با این کار رنگ جوهر به تدریج به حوله پس داده می شود و اثر لکه از روی فرش از بین می رود.

لکه جوهر روی فرش

حرف آخر اسپارد

بسیاری افراد تصور می کنند که وقتی لباسشان به جوهر آلوده شد، دیگر قابل استفاده نبوده و باید آن را دور بیاندازند. با این حال همانطور که در این مقاله به آن اشاره کردیم، با انجام چند ترفند ساده به راحتی می توان فرایند از بین بردن لکه جوهر را انجام داد و دوباره لباس را قابل استفاده کرد. در عین حال اما توصیه ما این است که قبل از اجرای هر ترفندی، حتما از مقاومت پارچه البسه و مبل و فرشتان نسبت به متریال مورد استفاده اطمینان حاصل کنید تا آسیب بیشتری به آنها وارد نشود.

در انتها نیز این نکته قابل ذکر است که اجرای ترفندهای خانگی هر اندازه هم که موثر باشند، به هیچ وجه جایگزین سرویس هایی مثل خشکشویی لباس، قالیشویی و مبل شویی نمی شوند. از این رو اگر علاقه مندید تا شیء آلوده شما کاملا تمیز شده و مثل روز اول شود، بهتر است از این خدمات استفاده نمایید تا بهترین نتیجه حاصل شود.

خشکشویی آنلاین

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • تحویل رایگان و سریع
درخواست خشکشویی