سرویس نظافت حرفه‌ای

  • ضمانت کیفیت خدمات
  • حفظ امنیت مشتری

بسیاری از شوینده‌های شیمیایی که برای تمیزکاری از آن‌ها استفاده می‌کنیم نیز، برای افراد حساس می‌تواند دردسرساز شود. در این مقاله، نگاهی کوتاه به انواع مواد طبیعی که خاصیت شویندگی دارند می‌اندازیم و سپس برای انواع سطوح و مکان‌ها، به سراغ دستور ساخت شوینده‌های طبیعی مخصوص خواهیم رفت.

آنچه که باید از شوینده‌های شیمیایی بدانید!

سازمان حفاظت از محیط زیست، آلودگی‌های خانگی را در لیست خطرناک‌ترین آلودگی‌ها قرار داده است. بیش‌ترین مقدار این آلودگی را مواد شوینده‌ی شیمیایی که در تمیزکاری خانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم، تشکیل می‌دهد. استفاده از این شوینده‌ها می‌تواند تاثیراتی ناگهانی مانند سردرد، سرگیجه، خستگی، قرمز شدن چشم‌ها و بینی، تحریک‌پذیری گلو و مواردی از این دست داشته باشد.

این در حالی‌ست که استفاده‌ی دائم از این محصولات در طولانی مدت می‌تواند باعث بروز بیماری‌های جدی‌تری مانند آسم و حتی سرطان شود. با وجود تمام عواقبی که استفاده از مواد شوینده شیمیایی به همراه دارد، استفاده از آن‌ها بسیار رایج است. ما در مطلبی جداگانه به مزایا و معایب پاک کننده های چند منظوره پرداخته ایم که مطالعه آن برای شما خالی از لطف نیست.

در این میان شوینده‌های طبیعی نه تنها برای سلامتی ما که برای حفظ محیط زیست و هم‌چنین برای صرفه‌جویی در هزینه‌ و انرژی  نیز، کارآمد است. اگر این باور غلط که شوینده‌های شیمیایی، شوینده‌های بهتری هستند و تمیزی بیش‌تری را ایجاد می‌کنند، از بین برود، آن‌وقت توجه مردم به شوینده‌های طبیعی جلب خواهد شد.

بیش‌تر این شوینده‌های طبیعی، همین الان در خانه‌ی شما موجود است!

با بهترین شوینده های طبیعی آشنا شوید!

قبل از آن‌که به دستورالعمل ساخت این شوینده‌های طبیعی بپردازیم، بهتر است که با اجزای اصلی این شوینده‌ها آشنا شویم:

جوش شیرین

یکی از چیزهایی‌ست که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود. جوش شیرین در از بین بردن ویروس‌ها، گندزدایی کردن، تمیزی و درخشانندگی موثر است و چربی و دوده را پاک می‌کند.

جوش شیرین

صابون کاستیا

صابون کاستیا، نوعی صابون است که با روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون تهیه شده و در آن از هیچ نوع روغن و چربی حیوانی استفاده نشده است. این صابون در از بین بردن چبی‌ها بسیار موثر عمل می‌کند.

سرکه

به خاطر ماهیت اسیدی‌اش ، به خوبی می‌تواند اثر چربی‌ و دوده‌ را از بین ببرد.

آبلیمو

آبلیمو به خوبی کثیفی‌ها را از بین برده و علاوه بر بوی خوبی که دارد، به درخشنده شدن سطوح نیز کمک می‌کند.

روغن زیتون

روغن زیتون به عنوان یک تمیزکننده و براق‌کننده به یاری شما می‌شتابد.

 اسانس‌های روغنی

به لطف آروماتراپی و رایحه‌درمانی که این روزها مورد توجه قرار گرفته است، این اسانس‌ها نیز بیش‌تر از قبل در دسترس هستند. به‌خاطر ماهیت گیاهی و عطر خوبی که دارند، می‌توانند به عنوان خوشبوکننده در شوینده‌ها استفاده شوند.

بوراکس

همان سدیم بورات است که به عنوان یک ماده‌ی غیر سمی در بسیاری از شوینده‌ها استفاده می‌شود. هرچند بحث درباره‌ی سمی و غیر سمی بودن و هم‌چنین تاثیر آن بر روی چشم و پوست فراوان است، در این نوشتار سعی کردیم از شوینده‌هایی استفاده کنیم که فاقد سدیم بورات است.

نکته!

در ترکیب این مواد با یکدیگر احتیاط کنید چرا که خاصیت قلیایی و بازی بسیاری از این مواد با یکدیگر در تضاد است. مثلا استفاده از صابون کاستیا و سرکه به صورت همزمان توصیه نمی‌شود.

شوینده‌های طبیعی برای سرویس‌های بهداشتی

دستشویی

نظرات کاربران سرویس نظافت حرفه‌ای

درخواست نظافت حرفه‌ای

برای تمیز کردن توالت، از یک دوم پیمانه جوش شیرین و حدود ده قطره روغن درخت چای استفاده کنید. یک چهارم پیمانه سرکه به آن اضافه کنید و با آن سطوح را تمیز کنید.

برای تمیز کردن روزانه، یک بطری اسپری خالی را با سرکه (حدود یک پیمانه) و چند قطره روغن درخت چای و یا آبلیمو پر کنید. مقداری از آن را روی سطوح اسپری کنید و چند دقیقه صبر کنید. سپس با یک دستمال آن را تمیز کنید.

وان و حمام

وان و دوش حمام خیلی آسان و سریع به خود جرم می‌گیرند و براق بودن خود را از دست می‌دهند. البته که هیچ‌چیز نمی‌تواند سرکه را شکست دهد! برای از بین بردن لکه‌های زرد رنگی که روی این سطوح ایجاد می‌شود، از سرکه سفید استفاده کنید. مقداری سرکه سفید را اسپری کنید و اجازه دهید حدود نیم ساعت روی سطح مورد نظر باقی بماند و بعد با آب گرم سطح را بشویید. اگر هنوز جای لک باقی مانده بود، از یک اسفنج برای تمیز کردن سطح استفاده کنید. کمی جوش شیرین و صابون کاستیا را با هم ترکیب کنید و با اسفنج سطح وان یا دوش را تمیز کنید.

تمیز کردن حمام

برای تمیزکاری روزانه، یک واحد آب و یک واحد سرکه را با هم مخلوط کنید و برای خوشبو شدن آن از چند قطره روغن درخت چای استفاده کنید. محلول را اسپری کنید و بعد از چند دقیقه با یک دستمال تمیز کنید.

ضدعفونی کننده طبیعی برای دستشویی

برای ضدعفونی کردن سرویس بهداشتی، به جای استفاده از سفیدکننده‌ها، از ترکیب دو پیمانه آب، دو قاشق صابون مایع و بیست تا سی قطره روغن درخت چای استفاده کنید. مانند یک سفیدکننده برای شما عمل خواهد کرد.

خوشبوکننده‌ی هوا

از ترکیب جوش شیرین و روغن آروماتیک با رایحه‌ی مورد علاقه‌تان و یک بطری کوچک شیشه‌ای که قبلا روی درپوش آن چند حفره و سوراخ ایجاد کرده‌اید، استفاده کنید.

مایع صابون

بعد از تمیز کردن سرویس بهداشتی، نوبت به تمیزکردن دستتان می‌رسد. یکی از بطری‌های مایع صابون دستشویی که قبلا تمام شده است را بردارید. نیمی از آن را با صابون کاستیا و مابقی را با آب پر کنید و چند قطره روغن اسانس‌دار به آن اضافه کنید.

شوینده‌های طبیعی برای آشپزخانه

پیشخان

برای تمیز کردن پیشخان آشپزخانه، به مقدار مساوی از آب و سرکه استفاده کنید. اگر پیشخان شما از جنس سنگ مرمر، گرانیت یا سنگ است از سرکه استفاده نکنید. زیرا خاصیت اسیدی آن برای این نوع سطوح خوب نیست. به جای آن از الکل استفاده کنید.

تخته‌ی گوشت

چه تخته‌ی شما چوبی باشد و چه پلاستیکی، چاره‌ی کار یک چیز است، لیمو! لیمو را نصف کنید و نیمی از آن آن را به سطح تخته‌تان بمالید. بگذارید ده دقیقه بگذرد و سپس سطح را بشویید. اگر نیاز به تمیزی بیش‌تری دارید، کمی نمک روی آن بپاشید و سپس از لیمو استفاده کنید.

فر

برای تمیز کردن لکه‌های سرسخت فر، فر را کمی گرم کنید سپس کمی سرکه روی سطوح مورد نظر اسپری کنید. کمی نمک روی لکه‌ها بپاشید. فر را خاموش کنید و اجازه دهید تا خنک شود. بعد از آن که خنک شد، با یک حوله‌ی خیس، داخل فر را تمیز کنید. اگر لکه‌ها با این روش پاک نشدند، مراحل قبل را دوباره تکرار کنید و این‌بار به جای نمک از جوش شیرین استفاده کنید.

تمیز کردن فر

رفع گرفتگی سینک آشپزخانه

این دستور کمی مفرح است! مقداری سرکه را در ظرف‌های مخصوص یخ بریزید و آن را در فریزر قرار دهید تا یخ بزند. سپس چند تکه یخ را در راه آب آشپزخانه بریزید. سرکه  باعث می‌شود اگر تکه‌های غذا در لوله‌ها گیر کرده است، از بین برود.

ماکروفر

برای تمیز کردن ماکروفر، به کمی سرکه و مقداری آبلیمو نیاز دارید. آن‌ها را با هم ترکیب کنید و در یک لیوان، درون ماکروفر قرار دهید و به مدت دو دقیقه ماکروفرتان را روشن کنید. بعد از دو دقیقه و اتمام کار ماکروفر، کماکان چند دقیقه صبر کنید و بعد در ماکروفر را باز کنید و با یک حوله یا دستمال پارچه‌ای، داخل ماکروفر را تمیز کنید. به همین آسانی!

راستی اگر ماکروفر منزل شما خراب شده و نیاز به تعمیر دارد میتوانید از خدمات تعمیر فر و ماکروفر در منزل خود بهره ببرید. به آسانی و با چند کلیک درخواست تعمیر توسط متخصصین آموزش دیده را ثبت کنید.

ماهیتابه‌ها

برای تمیز کردن ماهیتابه‌های چرب، بهترین روش استفاده از نمک است. بدون استفاده از آب، نمک را روی سطح ماهیتابه بپاشید و به خوبی آن را مالش دهید.

ظرف‌های چدنی

متخصصان خانه‌داری استفاده از ماشین ظرفشویی و صابون را برای شستشوی ظرف‌های چدنی پیشنهاد نمی‌کنند. از ترکیب روغن زیتون و نمک دانه درشت برای تمیز کردن این ظروف استفاده کنید. با یک برس زبر به خوبی آن را تمیز کنید و سپس با آب گرم ظرف را بشویید.

ضدعفونی کردن ماشین ظرفشویی

برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی، از ترکیب صابون کاستیا و یک فنجان آب و اگر دوست داشتید چند قطره روغن اسانس‌دار استفاده کنید. محلول حاصل را در یکی از محفظه‌های ماشین ظرفشویی بریزید و محفظه‌ی دیگر را با سرکه‌ی سفید پر کنید. بعد از آن ماشین ظرفشویی را روشن کنید. همچنین بهتر است بدانید استفاده از بهترین قرص ماشین ظرفشویی نیز می تواند طول عمر ماشین ظرفشویی شما را افزایش دهد و بهداشت محیط داخلی آن را تضمین کند.

تمیز کردن یخچال

یخچال وسیله‌ای‌ست که انواع لکه‌ و بوی مواد غذایی را به راحتی به خود می‌گیرد. برای تمیز کردن آن از نصف فنجان جوش شیرین و آب‌گرم استفاده کنید. یک دستمال پارچه‌ای را در محلول فرو ببرید و با آن داخل یخچال را تمیز کنید.

ضدعفونی کردن آشپزخانه

برای لکه‌های سرسختی که به این راحتی‌ها قصد رفتن از آشپزخانه را ندارند، از ترکیب نصف فنجان جوش شیرین، یک قاشق صابون کاستیا و نصف قاشق هیدروژن پراکسید استفاده کنید. محلول حاصل را روی سطح خیس به کمک یک دستمال پارچه‌ای بمالید و سپس کاملا خشک کنید.

رختشوی‌خانه

بدون استفاده از سدیم بورات، تهیه‌ی شوینده‌ای طبیعی برای لباس‌ها سخت است. اما این دستور را یک‌بار امتحان کنید. به صابون گلیسرین، سدیم کربنات، جوش شیرین، اسید سیتریک و نمک دانه درشت نیاز دارید. دستور دقیق تهیه‌ی آن را در اینترنت سرچ کنید.

خوشبوکننده‌ی لباس‌ها

برای خوشبوکردن لباس‌ها، از رایحه‌ی مورد علاقه‌تان استفاده کنید و اسانس آن را در خشک‌کن، هنگام کار کردن بریزید.

بقیه‌ی سطوح

کف

برای تمیز کردن کف، یک واحد سرکه‌ی سفید را با دو واحد آب گرم مخلوط کنید و با تِی یا دستمال پارچه‌ای، کف را تمیز کنید بدون نیاز به تمیز کردن سطح با آب. البته این دستور به‌خاطر داشتن سرکه تنها برای کف‌های چوبی پیشنهاد می‌شود.

تمیز کردن کف خانه

دیوارها

برای تمیز کردن دیوارها از یک چهارم پیمانه سرکه سفید و یک لیتر آب گرم استفاده کنید. برای پاک کردن سیاهی‌ها از دیوار، محل مورد نظر را با کمی جوش شیرین تمیز کنید.

آینه و پنجره‌ها

برای داشتن یک شیشه پاک کن کامل و چندمنظوره، یک واحد سرکه‌ی سفید را با چهار واحد آب و کمی آبلیمو برای از بین رفتن بوی سرکه، ترکیب کنید. سپس با اسفنج یا یک دستمال پارچه‌ای محل مورد نظر را تمیز کنید.

براق کردن مبل‌ها

از یک چهارم فنجان سرکه و سه چهارم فنجان روغن زیتون و یک حوله‌ی لطیف برای پولیش دادن به مبل‌ها استفاده کنید. برای مبل‌های چوبی، از یک چهارم فنجان آبلیمو و نصف فنجان روغن زیتون استفاده کنید و باز با یک پارچه لطیف و نرم، مبل‌ها را براق کنید.

سرویس نظافت حرفه‌ای

  • ضمانت کیفیت خدمات
  • حفظ امنیت مشتری
درخواست نظافت حرفه‌ای