سرویس آسانسور

  • تعمیرات استاندارد
  • تعمیرکاران ماهر

آسانسور ویترین ساختمان به حساب می آید. این اتاق متحرک مکانی است که ساکنین و مهمانان ساختمان روزانه از آن استفاده می کنند و حتی برای لحظاتی کوتاه، به میزان نظافتش دقت می کنند. و طبیعی است که نظافت آسانسور و تمیز بودن آن یک نکته مثبت از دید سایرین برای ساختمان شما به حساب می‌ آید. می دانید که مهمانان منزلتان قبل از هر چیز وارد آسانسور می شوند و این دقیقا همان جایی است که ذهنیت آنها نسبت به خانه و ساختمان شما شکل می گیرد.

مراقبت از آسانسورها اما صرفا به نظافت آنها محدود نمی شود و مواردی مانند سرویس دوره ای و رسیدگی های به موقع را نیز در بر می گیرد. سرویس آسانسور دقیقا همان چیزی است که این وسیله اساسی را همواره در وضعیت مطمئنی قرار داده و عملکردش را تضمین می کند. این سرویس دوره ای البته به شرطی ارزشمند است که ماهانه و یا حداقل هر سه ماه یک بار صورت بگیرد. با این وجود اما راه هایی وجود دارد که خودتان بتوانید نظافت آسانسور را انجام داده و حتی با به کار بردن ترفندهایی بتوانید رسیدگی های فنی لازم را داشته باشید. مطلب زیر جهت آشنایی شما با همین ترفندها تهیه شده است؛ با ما همراه باشید.

تمیز کردن آسانسور

منظور از سرویس و نگهداری آسانسور چیست؟

به طور هر دستگاهی که به کمک انرژی برق کار می کند، نیاز به سرویس دارد و در غیر این صورت استفاده از آن بعد از مدتی با اختلال روبرو می شود. منظور ما از سرویس لوازم الکتریکی (و در اینجا آسانسور) بررسی تمامی قطعات آسانسور و نظارت کلی بر عملکرد آن است. درست مانند سرویس کولر که در آن بخش های مختلف کولر آبی مورد بررسی قرار می گیرند. خبر خوب این است که در ادامه این محتوا به طور کامل با روش های نظافت و نگهداری درست از آسانسور آشنا می شوید.

نکته مهم که باید به آن توجه کنید این است که سرویس و نگهداری آسانسور به اندازه نصب آسانسور اهمیت دارد. به همین منظور لازم است برای این خدمات نیز به اندازه نصب دستگاه وقت صرف کرد. پس چه بهتر که از خدمات دهی شرکت هایی استفاده نمایید که در هنگام نصب دستگاه، خود سرویس دوره ای آن را بر عهده می گیرند.

چرا نظافت به موقع و سرویس دوره ای آسانسورها اهمیت زیادی دارد؟

برای شمایی که به نظافت و پاکیزگی منزلتان اهمیت می دهید و ضمن کمک گرفتن از متخصصین نظافت منزل، سعی در تمیز کردن کوچکترین آلودگی ها دارید، نظافت آسانسور نیز بسیار مهم خواهد بود. زیرا همانطور که گفتیم آسانسور ویترین خانه است و حتی اگر خانه تان کاملا پاکیزه باشد، در صورتی کاملا خود را نشان خواهد داد که به نظافت آسانسورها نیز اهمیت دهید. فراموش نکنید که مهمانان خانه در مدتی که در آسانسور هستند، به دقت تمیزی آن را ارزیابی می کنند و دیدی کلی از وضعیت ساختمانتان به دست می آورند. البته سرویس دوره ای مزایای بسیار بیشتری نیز دارد که در ادامه این راهنما به شما توضیح داده ایم.

سرویس دوره ای دستگاه مستقیما در کاهش هزینه ها و صرفه جویی در وقت شما موثر است. زیرا در صورت خرابی یک قطعه، فرایند تعمیر و تعویض به سرعت آغاز شده و خرابی آن قطعه خاص به سایر قطعات دستگاه منتقل نمی شود و در نتیجه سیستم دچار آسیب‌ های کلی نخواهد شد. متاسفانه اما برخی از افراد گمان می‌ کنند هزینه سرویس و نگهداری آسانسور غیرضروری است و تنها در زمان خرابی آسانسور برای تعمیر آن هزینه می‌کنند.

نظرات کاربران سرویس آسانسور

درخواست سرویس آسانسور

سرویس آسانسور

هر چند وقت یکبار برای سرویس آسانسور اقدام کنیم ؟

اینکه هر چند وقت یک بار باید آسانسور ساختمانتان را سرویس کنید، به عوامل مختلفی بستگی دارد. برخی از این عوامل به شرح زیر می باشند:

۱- مدل آسانسور

شاید مهمترین فاکتور در تعیین زمان سرویس آسانسور، مدل آن باشد. البته همه مدل های آسانسور به سرویس دوره ای نیاز دارند، اما اینکه دقیقا در چه زمانی باید سرویس شوند، به مدل آن بستگی دارد. در این خصوص حتما با فروشنده و نصاب آسانسور مشورت کنید.

۲- محل قرارگیری ساختمان

یکی از پارامترهای تعیین کننده در زمان سرویس آسانسور، شهری است که ساختمان آن واقع شده است. چراکه برخی از شهرها قوانین خاص خود را درمورد زمان سرویس و تعمیرات آسانسور دارند. البته این مورد در رابطه با کشورهای خارجی که قوانین استان های آنها با یکدیگر متفاوت است، بیشتر صدق می کند.

۳- نوع قرارداد با شرکت

در بسیاری از قراردادهای نصب و تعمیر آسانسور، بازه هایی که سرویس دستگاه صورت می گیرد نیز ذکر شده است. در این قراردادها حتی مواردی که در سرویس دوره ای بررسی می شوند نیز شرح داده می شود. در نتیجه اگر برای نصب و سرویس آسانسورتان قرارداد بسته اید، باید به زمان های ذکر شده در آن پایبند باشید.

در یک سرویس دوره ای استاندارد چه مواردی بررسی می شوند؟

سرویسکاران آسانسور فرایند بازرسی خود را معمولا در سه مرحله انجام می دهند:

۱- سرویس موتورخانه آسانسور

سرویس اصولی و استاندارد آسانسور معمولا از موتورخانه آن شروع شده و بررسی قطعات زیر را شامل می شود:

  • بازدید از قطعات الکتریکی دستگاه به منظور اطمینان از سلامت آنها
  • بازدید از سیم کشی های آسانسور
  • بازدید از تابلو فرمان
  • بازدید از قطعات مکانیکی و ریشه یابی سر و صدای آنها
  • بازدید از روغن موتور گیربکس
  • بازدید از ترمز موتور
  • بازدید از لنت و فنر ترمز
  • بازدید از فن موتور دستگاه

شستشن آسانسور

۲- سرویس کابین و چاه آسانسور

این سرویس شامل موارد زیر است:

  • بازدید از ریل‌ ها، روغن‌دان ها و کفشک‌ های آسانسور
  • بازدید از سیم بکسل‌ ها و نحوه کشش آن
  • بازدید لیمیت سوئیچ‌ های بالا و پایین
  • بازدید روشنایی کابین و چاه آسانسور

۳- سرویس درب آسانسور

آخرین مرحله از فرایند سرویس آسانسور به درب طبقات اختصاص دارد که در طی آن سه مورد زیر بررسی می شوند:

  • بازدید کامل درب ها
  • بازدید و سرویس از کفشک و قرقره درب ها
  • بازدید آرام‌ بند درب ها

چطور می توان از آسانسور به خوبی نگهداری کرد؟

ممکن است به هر دلیلی به سرویسکار ماهر دسترسی نداشته و نتوانید هر ماه یک بار از خدمات وی استفاده کنید. در چنین شرایطی باید خودتان نسبت به عملکرد آسانسور حساس بوده و در نگهداری از آن کوشا باشید. در ادامه برخی از نکاتی که در نگهداری از آسانسور بسیار کاربردی هستند را ذکر می کنیم:

۱- هنگام رنگ آمیزی آسانسور احتیاط کنید

رنگ چسبنده است و ممکن است ضربه گیرهای پلاستیکی در را به خود جذب کند. از این لحاظ هنگام نقاشی مواظب باشید که رنگ روی آنها نچسبد. می توانید به وسیله یک پوشش نیز آنها را ایمن نگه دارید.

۲- حتما مطمئن شوید که آسانسور در شرایط اضطراری عمل می کند

حتما از شرکت نصب کننده آسانسور بخواهید که راه های ایمن سازی آسانسور در مواقع بحران (مثل آتش سوزی) را به شما نشان دهد. سپس مطمئن شوید که این سیستم ها به درستی کار می کنند و به آنها صدمه ای وارد نمی شود.

۳- نسبت به دمای اتاق آسانسور حساس باشید

دما نرمال داخل آسانسور بین ۱۶ تا ۳۲ درجه است. اگر دما چیزی جز این بود، حتما با متخصص مشورت کنید.

۴- نظافت آسانسور را با شوینده های صنعتی انجام ندهید

اهمیت این مورد را دست کم نگیرید. اکثر قطعات الکتریکی و مکانیکی آسانسور نسبت به شوینده های صنعتی حساس هستند. به این ترتیب اگر بدون اطلاع از این نوع شوینده ها استفاده کنید، قطعا به آسانسور خود آسیب جدی وارد کرده اید (شاید مهمترین دلیل استهلاک زودهنگام آسانسورها همین مورد باشد). به همین خاطر حتما به متخصصین نظافت ساختمان خود گوشزد کنید که از شوینده هایی که با قطعات آسانسور مطابقت دارند، استفاده کنند.

۵- بیش از ظرفیت آسانسور از آن استفاده نکنید

هر آسانسور میزان ظرفیت مشخصی دارد. اگر تعداد افراد سوار شده به آسانسور از این میزان افزایش پیدا کند، احتمالا عملکرد آن با اختلال مواجه شده و بعد از مدتی ایراد پیدا می کند. پس حتما در رعایت حداکثر ظرفیت دقت کنید. همچنین تا جای ممکن لوازم سنگین را با آسانسور حمل نکنید، زیرا در طول مدت آسیب های زیادی به آن وارد می کند.

نگهداری از آسانسور

حرف آخر اسپارد

آسانسور مستقیما با سلامت جسمانی شما سر و کار دارد و اگر در عملکرد آن کوچکترین اختلالی به وجود آید، امنیت ساکنین و مهمانان ساختمان تهدید می شود. از این رو مراقبت و نگهداری از این دستگاه پر اهمیت بسیار ضروری است. با این وجود اما توصیه می کنیم که برای اطمینان بیشتر از کارایی دستگاه، حتما از متخصصین سرویس و تعمیر آسانسور کمک بگیرید تا خیالتان از بابت همه چیز راحت باشد.

سرویس آسانسور

  • تعمیرات استاندارد
  • تعمیرکاران ماهر
درخواست سرویس آسانسور