خشکشویی آنلاین

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • تحویل رایگان و سریع

تنها یک لحظه تصور کنید که لباس های بنفش رنگ خود را درون ماشین لباسشویی ریخته اید و مدتی بعد لباس هایی به رنگ صورتی روشن تحویل گرفته اید! فکر نمی کنم کسی ادعا کند که رنگ پس دادن لباس را تا به حال ندیده باشد. این معضلی است که احتمالا برای بسیاری لباس ها در حین فرایند شستشو در ماشین لباسشویی اتفاق افتاده است. اتفاق ناخوشایندی که باعث می شود خیلی سریع به فکر لباس جایگزین بیفتید.

اما کمی دست نگه دارید؛ چراکه راهکارهای موثری برای بازگرداندن رنگ لباس وجود دارد. حتی بهتر از آن، قبل از آنکه نیاز باشد که لباس را رنگرزی کنید و رنگ آن را برگردانید، می توانید با تنها رعایت چند نکته، از رنگ دادن لباس جلوگیری کنید. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا در همین راستا شما را با ترفندهای ساده ای آشنا کنیم.

رنگ دادن لباس

چطور پیش از شستشو در ماشین لباسشویی از رنگ پس دادن لباس جلوگیری کنیم؟

همیشه گفته اند که پیشگیری بهتر از درمان است. پس چه بهتر که با رعایت چند کار بسیار ساده در حین شستشوی لباس، هم از رنگ دادن لباس جلوگیری کنید و هم فرایند نظافت آنها را به بهترین شکل انجام دهید. برخی از این نکات که باید حواستان به آنها باشد، به شرح زیر هستند:

۱- لباس های همرنگ را جدا کنید

منظور از لباس های همرنگ، لزوما لباس های نیستند که حتما آبی، سبز یا مشکی باشند. بلکه هدف این است که لباس هایی که در یک طیف رنگی قرار دارند را جدا کرده و با هم بشویید. به این معنا که لباس های تیره را با هم و لباس های روشن را نیز با یکدیگر در بسته هایی جداگانه قرار دهید. با انجام همین یک کار ساده تا حدود زیادی مطمئن می شوید که لباس های دردسرساز با هم به درون ماشین نمی روند. البته لباس های سفید از این قاعده پیروی نمی کنند و بهتر است با شرایط خاص تری شسته شوند. بنابراین برای شستشوی آن ها مطابق راهنمای شستن لباس سفید عمل کنید.

۲- اصطکاک (سایش) بین لباس ها را به حداقل برسانید

لباس ها هنگامی که با دور تند در ماشین لباسشویی چرخانده می شوند، به روی هم قرا می گیرند و مدام در تماس با هم هستند. همین اتفاق می تواند منجر به این شود که برخی لباس ها (مخصوصا شلوارهای لی و جین) به دیگر لباس ها آسیب وارد کرده و در اثر سایش بسیار زیاد، رنگ پس دهند. برای جلوگیری از این اتفاق توصیه می شود که حتما شلوار لی را پشت و رو کنید و دکمه ها و زیپ آن را هنگام شستشو ببندید.

۳- لباس های نو را قبل از شستشو امتحان کنید

رنگ پس دادن لباس معمولا در اولین دفعه ای که شستشو با ماشین لباسشویی انجام می شود، اتفاق می افتد. در نتیجه خیلی مهم است که لباس هایی را که تازه خریده اید، حتما قبل از شستشو تست کنید تا مطمئن شوید رنگ نمی دهند. برای این کار یک راه مطمئن پیش رو دارید که در ادامه به شما معرفی می کنیم: آن لباس را در ظرفی پر از آب ولرم و شوینده (مثلا صابون) قرار دهید. اگر رنگ آب تغییر نکرد، یعنی جنس لباستان به اندازه کافی با کیفیت است و می توانید آن را با خیال راحت با بقیه‌ لباس‌ ها بشویید.

۴- برای جلوگیری از رنگ پس دادن لباس برچسب آن را حتما بخوانید

نظرات کاربران خشکشویی آنلاین

درخواست خشکشویی

برچسب هایی که روی لباس زده می شوند، صرفا تزئینی نبوده و فقط نشان دهنده مارک لباس نیستند! آنها معمولا اطلاعات خوبی در مورد چگونگی شستشوی لباس و مواردی از این دست دارند. بنابراین قبل از شستشو حتما آنها را مطالعه کنید تا از جنس الیاف لباس اطلاع پیدا کنید و متوجه شوید که چطور می توانید آن را به شیوه ای اصولی بشویید.

شستن لباس رنگی

۵- لباس های خیلی ظریف را در ماشین لباسشویی نشویید

لباس های ظریف معمولا از الیاف بسیار حساسی تشکیل یافته اند. شستشو با مواد شوینده قوی و اصطکاک با سایر لباس ها به سادگی باعث شکسته شدن الیاف لباس می شود و رنگ آنها را آزاد می کند. از این جهت این گونه لباس های حریرمانند را هیچگاه در ماشین لباسشویی نشویید.

۶- ماشین لباسشویی را بیش از اندازه پر نکنید

همه ماشین های لباسشویی به میزان معینی حجم دارند (این میزان معمولا براساس کیلوگرم مشخص می شود). حتما به حداکثر حجم لباسی که می توانید در ماشین بیاندازید دقت کنید. مثلا هیچگاه ۱۱ کیلو لباس درون ماشینی که ۹ کیلو ظرفیت دارد نیاندازید. زیرا در این صورت لباس ها توی هم رفته، بین آنها اصطکاک به وجود می آید و احتمال رنگ پس دادن لباس بالا می رود. نظافت لباس هم به خوبی صورت نمی گیرد.

بیشتر بخوانید: اسپری ضد الکتریسیته لباس چیست و چه کاربردی دارد؟

چطور در حین شستشو از رنگ پس دادن لباس جلوگیری کنیم؟

راهکارهایی که بالاتر بیان کردیم، همه به مراحل قبل از شروع فرایند شستشو مربوط می شوند. معمولا اگر به همان ها عمل کنید، لباس رنگ نمی دهد. اما اگر به هر دلیلی نکات بالا را رعایت نکردید و یا اینکه همچنان نسبت به رنگ دادن لباس نگرانی دارید، کافی است که در حین شستشو موارد زیر را انجام دهید:

۱- از تثبیت کننده های رنگ بهره بگیرید

مواد تثبیت کننده رنگ، انتقال رنگ را در پارچه‌ ها و لباس هایی که رنگ در آنها به خوبی تثبیت یا شسته نشده است، کاهش می‌ دهند. این مواد ‏شیمیایی ذرات آزاد رنگ‌ را تثبیت می کنند (به خصوص در لباس های ظریف) و از ترکیب شدن رنگ ها با یکدیگر در لباسشویی جلوگیری کنند. این مواد حتی برای لباس هایی چند رنگ نیز بسیار موثر هستند.

رنگ گرفتن لباس

۲- لباس های همرنگ را با هم بشویید

لباس هایی که از یک طیف رنگی مشخص از قبل جدا کرده بودید، با یکدیگر در ماشین بیاندازید و شستشو دهید. مثلا لباس های تیره با هم و لباس ها روشن با هم. در چنین حالتی شانس رنگ دادن لباس ها به حداقل می رسد.

۳- برای جلوگیری از رنگ پس دادن لباس، شستشو را با آب سرد انجام دهید

امروزه که انواع پودرهای لباسشویی در بازار موجود هستند، هیچ دلیلی وجود ندارد که شستشو را با آب داغ انجام دهید (به جز ملحفه، پتو و پوشاک سفید رنگ). آب داغ باعث آزاد شدن رنگ لباس می شود و در بسیاری موارد چالش ایجاد می کند. اما شستشو با آب سرد امکان بروز این مشکلات را کاهش می دهد.

۴- لباس ها را با دور کند بشویید

هرچه لباس ها مدت کمتری در ماشین لباسشویی باشند و با دور کندتری شسته شوند، میزان اصطکاک لباس ها با هم کاهش پیدا می کند و امکان رنگ پس دادن آنها نیز کمتر می شود. در نتیجه لباس های حساس مثل انواع شلوار جین را حتما با دور کند بشویید.

۵- از ورقه های جذب رنگ استفاده کنید

در مورد لباس های خیلی حساس می توانید از ورقه های جذب رنگ بهره بگیرید. این ورقه ها هر رنگی که پس داده می شود را به خود جذب می کنند و مانع خراب شدن رنگ لباس های دیگر می شوند (در واقع از رنگ دادن لباس جلوگیری نمی کنند، بلکه نمی گذارند که لباس دیگری رنگ آزاد شده را جذب کند).

بیشتر بخوانید: رنگ کردن لباس در خشکشویی چطور انجام می شود؟

چند نکته در رابطه با جلوگیری از رنگ پس دادن لباس

  • لباس‌ ها را به هیچ عنوان مدت طولانی در آب داغ قرار ندهید.
  • در خشک کردن لباس ها تا جای ممکن از خشک کن استفاده نکنید.
  • خشک شدن لباس ها در سایه بهترین روش برای خشک شدن است (زیر نور مستقیم آفتاب قرار ندهید).
  • شستشوی لباس‌ های مختلف با جنس ها رنگ ها مختلف را با شوینده‌ مخصوص به خودشان انجام دهید.
  • برای شستن لباس‌ های جین و لی می توانید از صابون و حتی مایع دستشویی استفاده کنید.
  • پارچه هایی مثل کتان، نسبت به انواع پارچه های ظریف تر مثل حریر، در مقابل نگهداری رنگ مقاوم ترند.
  • به کمک آموزش برگرداندن رنگ لباس یاد بگیرید که چطور اگر همه چیز مطابق برنامه پیش نرفت رنگ لباس خود را مثل روز اول کنید.

رنگ دادن لباس ها

حرف آخر اسپارد

همانطور که دیدید، دیگر لازم نیست که نگران رنگ پس دادن لباس های خود باشید، به شرط اینکه موارد بالا را به خوبی رعایت کنید. البته اگر لباسی دارید که گران قیمت است و برای شما واقعا ارزشمند است، توصیه می کنیم که کار را حتما به کاردان بسپارید و از خدمات خشکشویی آنلاین بهره بگیرید تا بهترین نتیجه به دست بیاید. در آخر نیز اگر شما نیز از راهکاری اطلاع دارید که منجر به جلوگیری از رنگ دادن لباس می شود، خوشحال می شویم که در بخش نظرات آن را ما در میان بگذارید.

خشکشویی آنلاین

  • نرخ اتحادیه (1401)
  • تحویل رایگان و سریع
درخواست خشکشویی