خدمات پرده شویی

  • شستشو و تحویل فوری
  • براساس نرخ اتحادیه (۱۴۰۱)

همانطور که می دانید شستن پرده با دست کار آسانی نیست اما به این دلیل که پرده یکی از عناصر اصلی در طراحی دکوراسیون داخلی منازل و ایجاد زیبایی بیشتر در خانه است شستشو و نگهداری آن اهمیت بالایی دارد. به عبارتی پرده ها را می توان تکمیل کننده سایر لوازم منزل نیز دانست. به همین دلیل درخشش، نظافت و حفظ سلامتی بافت پرده های از اصل های ضروری خانه داری است.

پرده ها همیشه در معرض گرد و غبار مقابل پنجره هستند. درنتیجه کثیف شدن آنها پس از مدت نه چندان طولانی گریزناپذیر است. علاوه بر این برحسب محل قرارگیری ممکن است بوهای مختلف نیز در بافت پرده نفوذ کند. برای مثال در آشپزخانه پرده ها بیشتر در معرض بوی غذا و چربی قرار می گیرند. پس باید هر چند وقت یکبار پرده ها را شستشو داد.

برای شستشو پرده می توان از روش های مختلفی همانند استفاده از ماشین لباسشویی، شستن پرده با دست و همین‌طور خدمات خشکشویی پرده نیز استفاده کرد. کم ریسک‌ترین روش سرویس های خشکشویی معتبر هستند اما با دانستن نکات مهم می توانید پرده ها را در منزل نیز بشویید. در ادامه این مقاله همراه اسپارد مگ باشید تا این نکات را با یکدیگر بررسی کنیم.

پیش از شستن پرده با دست باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

پیش از اینکه به بررسی نحوه شستشوی پرده با دست و قدم های مختلف آن بپردازیم، تعدادی از نکات مقدماتی را با شما در میان خواهیم گذاشت. بی شک این نکات در شستشوی انواع پرده با روش های مختلف به کار شما خواهند آمد. این موارد ضروری عبارت‌اند از:

  • برای جلوگیری از شستشوی مکرر پرده ها و رسیدن آسیب به باف آن، بهتر است به صورت ماهانه با برس مخصوص جاروبرقی گرد و غبار روی آن را تمیز کنید.
  • بهتر است پرده های ظریف را با دست و بدون فشردن و چنگ زدن بشویید.
  • برای پرده های سبک با بافت مقاوم می توانید از ماشین لباسشویی نیز استفاده کنید.
  • شستن پرده های ضخیم و سنگین با دست پیشنهاد نمی شود. برای نظافت این دسته از پرده ها بهتر است از بخارشویی خانگی و یا سرویس آنلاین پرده شویی استفاده کنید.
  • مهم‌ترین عامل برای شستن پرده با دست جنس آن است. پس حتما پیش از اقدام برای شستشو در منزل جنس پرده و سازگاری آن با آب و مواد شوینده را بررسی کند.

شستن پرده با دست

شستن پرده در منزل در چند مرحله انجام می شود؟

اگر به هر دلیلی نمی توانید از ماشین لباسشویی و خدمات خشکشویی پرده استفاده کنید، می توانید شستشو و نظافت آن را به صورت دستی انجام دهید. هر چند برای شستن انواع پرده پذیرایی و پرده سایر اتاق ها نیز باید تعدادی از نکات ریز را درنظر داشته باشد. زیرا از انواع پارچه برای دوخت پرده های مختلف استفاده می شود که ویژگی هریک از آنها با دیگری متفاوت است. در هر صورت لازم است تعدادی از مراحل عمومی برای شستشوی پرده رعایت شود. مراحل اصلی برای شستن پرده در ادامه این راهنما معرفی شده اند:

جدا کردن پرده از میله چوب پرده

اولین گام برای شستن پرده با دست این است که پرده را از میله‌پرده جدا کنید. بعد از جدا کردن پرده، قلاب‌ها را از پرده باز کنید. برای زدودن گرد و غبار های سطحی، پرده را در فضای باز بتکانید. اگر نگران آب رفتن پرده هستید، بهتر است ریسک نکنید و شستشو را به خدمات خشکشویی و پرده‌شویی بسپارید.

اما اگر بر شستن پرده با دست در خانه اصرار دارید، در صورت امکان کمی از تودوزی داخل پرده را باز کنید تا به قد پرده اضافه شود و مجدد پایین پرده را بدوزید. البته روی پارچه برخی از پرده های آماده نحوه شستشو و سایر نکات ضروری در این خصوص روی آن نوشته شده که کار نظافت پرده را برای شما آسان‌تر می کند.

نظرات کاربران خدمات پرده شویی

درخواست پرده شویی در محل

جداکردن پرده از چوب پرده برای شستشو

شستشوی پرده با آب سرد

اجازه دهید پرده‌ها در آب سرد کمی خیس بخورند. سپس با توجه به نوع و جنس پرده، شستشوی پرده را آغاز کنید. برای شستن پرده با دست، قبل از قرار دادن پرده در آب سرد، مطمئن شوید پودر شوینده کاملا در آب حل شده باشد. از چنگ زدن پرده‌ها خودداری کنید. شستن پرده باید به آرامی و با دقت تمام انجام شود.

نکات خشک کردن پرده‌ها

پرده‌ها را کامل بشویید. بعد از شستشو، سعی کنید تا جای ممکن آب از داخل پرده خارج شود. یا اگر پرده‌ها را با ماشین لباسشویی می‌شویید، از دور آهسته ماشین لباس‌شویی برای خشک کردن پرده استفاده کنید. برای شستشوی پرده با ماشین لباسشویی از برنامه شستشوی مخصوص البسه لطیف و حساس استفاده کنید.

اتو کردن پرده بعد از شستشو

پرده‌ها را زمانی که هنوز مرطوب هستند، اتو کنید. پرده‌ها را از پشت و با درجه پایین اتو کنید. مادامی‌که پرده را اتو می‌کنید، همزمان کمی آن را بکشید تا چروک‌ها کاملا باز شوند. آویزان کردن پرده را هم زمانی انجام دهید که پرده‌ها هنوز مرطوب هستند. این کار باعث می‌شود فرم و شکل پرده‌ها بعد از خشک شدن، مانند قبل بشود.

نصب مجدد پرده

یک نکته تکمیلی! قبل از آویزان کردن پرده‌ها، حتما پنجره و قسمت بالای پنجره و همنین میله‌پرده را تمیز کنید. سپس پرده‌ها را مجدد آویزان کنید. حتی قبل از شستشوی پرده و جدا کردن قلاب‌ها می‌توانید جای قلاب‌ها را روی پرده علامت‌گذاری کنید تا برای نصب پرده دچار دردسر نشوید.

شستن پرده با دست

آیا شستشوی پرده‌ها با ماشین لباسشویی هم امکان‌پذیر است؟

پاسخ ساده است. برای شستشوی پرده در ماشین لباسشویی باید به این دو سوال پاسخ دهید:

  • آیا مخزن ماشین لباسشویی گنجایش کافی برای شستشوی پرده را داراست؟
  • آیا جنس پرده مناسب شستشو با ماشین لباسشویی است؟

پاسخ دادن به سوال اول سخت نیست. اما درباره سوال دوم، همان‌طور که می‎دانید بعضی پرده‌ها فقط با خشکشویی قابل شستشو هستند. معمولا این نکته با علامت مخصوص خشکشویی روی اتیکت پرده یا هنگام خرید پرده از طرف فروشنده به شما گوشزد می‌شود. شستشوی پرده‌های مخمل، والان‌دار و حریر را بهتر است به خشکشویی‌ها و پرده‌شویی‌های معتبر بسپارید. اما در خصوص سایر پرده‌ها مثل پرده‌های پارچه‌ای، می‌توانید آن‌ها را به سادگی با ماشین لباسشویی بشویید.

درواقع تکنولوژی ماشین‌های لباسشویی به قدری پیشرفته است که شستشوی انواع البسه لطیف و حساس را به راحتی انجام دهد. برای شستشوی پرده‌ها با ماشین لباسشویی از برنامه مخصوص شستشوی لباس های حساس و ظریف استفاده کنید و یا اگر چنین برنامه‌ای در ماشین لباسشویی شما وجود ندارد، شستشو با دور آهسته را انتخاب کنید. اما به هیچ‌وجه از خشک‌کن برای خشک شدن پرده‌ها استفاده نکنید. این کار پرده را چروک می‌کند.

شستن پرده با دست بهتر است یا با ماشین لباسشویی؟

در مورد مقایسه نتیجه شستن پرده با دست و شستشو با ماشین لباسشویی، باید بگوییم تفاوت چندانی وجود ندارد. تنها اگر نگران تغییر فرم یا آسیب دیدن پرده هنگام شستشو هستید، بهتر است پرده را با دست بشویید. و فراموش نکنید در هر حال خدمات پرده‌شویی با قیمت منصفانه و خدمات عالی در کنار شما هستند تا با ثبت سفارش پرده‌شویی تجربه خوشایندی از خدمات خانه‌داری برای شما رقم بخورد.

  • اگر نگرانید که استفاده از جاروبرقی به پرده‌تان آسیب بزند، پس می‌توانید ماهی یکبار از روش خشکشویی استفاده کنید، فقط باید پرده را توی لباسشویی بیاندازید و ۵ دقیقه در حالت خشک‌کن بگذارید، سپس آن را خارج کنید و قبل از چروک شدن دوباره آویزانش کنید.
  • برای شتشوی پرده با لباسشویی، دستگاه را روی دور کند و دمای پایین تنظیم کنید و در هر با سشتشو، تنها دو پنل پرده را در لباسشویی بیندازید.

شستن پرده بادست

سفید کردن پرده ها در خانه بدون ماشین لباسشویی ممکن است؟

یکی از دغدغه های اصلی حین شستن پرده بادست سفید کردن آن است. معمولا استفاده از مایع سفید کننده برای همه پرده ها مناسب نیست. برای مثال در شستشوی پرده حریر نباید از مواد شیمیایی قوی استفاده کرد زیرا ممکن است به بافت ظریف آن آسیب برساند. درنتیجه به شما پیشنهاد می کنیم از این مواد طبیعی که در ادامه مطلب معرفی می کنیم برای سفید کردن پرده ها استفاده کنید:

سرکه برای سفید کردن پرده

حتما شما نیز با مزایای فوق العاده سرکه در تمیز کردن انواع لکه ها آشنا هستید. از ظروف گرفته تا لوازم آشپزخانه و پارچه، سرکه می توانید همه این موارد را همانند روز اول تمیز و سفید کند. در حین شستن پرده با دست سرکه را در قسمت کوچکی از پرده امتحان کنید و یا ویژگی های جنس آن را بررسی نمایید. اگر هیچ ممنوعیتی مبنی بر عدم استفاده از سرکه نبود مراحل زیر را طی کنید:

  1. داخل یک تشت پر از آب سرد مقداری سرکه بریزید.
  2. پرده را داخل تشت قرار داده و با حرکت دست به آرامی آن را تکان دهید.
  3. این کار را تا سفید شدن کامل پرده انجام داده و سپس با آب سرد آبکشی نمایید.

جوش شیرین در شستن پرده بادست

از دیگر مواد موثر در شستشوی پرده ها و سفید کردن آن استفاده از جوش شیرین است. می توانید جوش شیرین را برای سفید کردن و شستشوی پرده توری نیز استفاده کنید. برای این کار کافی است قدمهای ساده زیر را دنبال کنید:

  • در یک تشت مقداری آب گرم بریزید و سپس جوش شیرین را همراه با پودر دستی به آن اضافه کنید. نسبت این سه مواد باید با هم یکسان باشد.
  • پرده را در محلول قرار داده و بدون چنگ زدن به آرامی بشویید و آبکشی کنید.
  • پرده را در نور آفتاب پهن کنید تا کاملا خشک شود.

شستن پرده توری با دست

سخن پایانی!

شستن پرده با دست در منزل همیشه ریسک هایی را به همراه دارد اما با رعایت مراحل و نکات ارائه شده در این مقاله می توانید میزان این ریسک را به حداقل برسانید. البته همواره توصیه می کنیم که برای پرده های ظریف و گران قیمت از خدمات خشکشویی پرده استفاده کنید. برای مثال شستشوی پرده والان دار با کمک این سرویس ها بسیار سریع و آسان‌تر انجام می شود.

شما چه تجربه‌ هایی از شستن پرده بادست در منزل دارید؟ به نظر شما کدامیک از روشهای ارائه شده در این مطلب بهترین گزینه برای شستشوی پرده هستند؟ نظرات خود را با ما درمیان بگذارید!

خدمات پرده شویی

  • شستشو و تحویل فوری
  • براساس نرخ اتحادیه (۱۴۰۱)
درخواست پرده شویی در محل